ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Zelf glazuur maken wel of niet

Ben al een poosje met keramiek bezig ook in cursus en het is dat je toch steeds een stapje verder wil....
Ik heb mijn over die ik pas in gebruik genomen heb in huis staan en ventileer goed als ik aan het bakken ben..
Ik wil ook graag zelf glazuren gaan mengen, maar ik heb allang begrepen dat de stoffen erg giftig zijn en beter niet in huis verwerkt kunnen worden maar in een aparte ruimte die ik niet heb. Ik heb wel een enorm (overdekt) balkon waar best nog een tafeltje kan staan en ik mijn kleine oventje naar kan verplaatsen als ik bak...
Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen, want ik zie mezelf (nog) geen atelierruimte gaan huren..... Alvast dank voor de reactie....
gevraagd

4 antwoorden

  • Je oventje kan gewoon in huis blijven staan zolang je maar goed ventileert tijdens het bakken.De meest giftige stoffen,zoals b.v. lood, worden meestal in gefritte vorm verkocht wat ze minder schadelijk maakt.Bij het met water aanmaken van een glazuur en bij het mengen van glazuur poeder komt altijd fijn stof vrij,dit doe ik dan op mijn balcon met een stofmasker op.In principe kun je het makkelijk allemaal thuis doen met de nodige opletendheid.

    Rob
    beantwoord
  • Hou er wel rekening mee dat je niet met grondstoffen gaat rommelen in een ruimte waar je ook eet, drinkt en/of rookt.
    Als je glazuren gaat aanmaken, kun je het zeven van je glazuur het beste in aangemaakte vorm doen, dan heb je in ieder geval minder last van stof.
    beantwoord
  • ....dank jullie wel voor jullie reactie.... ik ga gewoon (voorzichtig) verder....
    beantwoord
  • harstikke goed...ik ben zelf ook weer met het maken van glazuren bezig en het is wel heel leuk om te doen hoor. Het nadeel zou kunnen zijn (loop ik nu ook weer tegenaan) dat je in een glazuurboek een mooi glazuur ziet en dat je nou niet niet alles in huis hebt om het te kunnen maken. Maar ja.....er zijn er nog genoeg over he. En je kunt uiteraard gewoon af en toe wat veelgebruikte grondstoffen kopen. De meeste spullen zijn nou ook weer niet zo heel erg duur.

    Succes :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.