ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > steengoed over aardewerk

Ik heb een beeld afgewerkt met aardewerk glazuur. Nu ben ik niet tevreden over het eindresultaat. Ik wil er graag een steengoed glazuur over doen. Is dit mogelijk? Aangezien de steengoed een stuk hoger gestookt moet worden. Druipt dan niet de aardewerk glazuur van het object af?
gevraagd

3 antwoorden

  • Hey Esmeralda,

    Of je er een steengoedglazuur op kunt zetten hangt in de eerste plaats af van de klei die je hebt gebruikt. Je mag het beeld nooit hoger stoken dan de uiterste temperatuur die de klei en/of het glazuur aankan. Als je aardewerkklei hebt gebruikt, dan kun je er geen steengoedglazuur opzetten, tenzij de klei en het glazuur een gemeenschappelijke temperatuur hebben om op te stoken.

    groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hallo Esmeralda,

    Nog even ter aanvulling van de reactie van Karin. Wanneer je een steengoedglazuur over een aardewerk glazuur aanbrengt en dit gaat stoken op steengoed temperatuur, dan zal het aardewerkglazuur waarschijnlijk te veel gaan smelten. Andersom zou wel kunnen.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • bedankt voor jullie antwoord. Zo te horen kan ik het beter niet uitproberen. Dan maar een andere kleur aardewerkglazuur erover.

    Groetjes,
    Esmeralda
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.