ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku oven met laagjes.

Hallo allemaal.
Velen van ons zullen gemerkt hebben dat de stookkosten van het raku stoken de laatste jaren iedere keer weer wat omhoog gingen. De volle gasfles wordt steeds duurder. Nu stook ik altijd met één laag en soms bouw ik er nog wat bovenop als de stook het toe laat maar ondanks dat, vraag ik me af of het niet voordeliger kan.
Nu heb ik een aantal vragen:
Wie heeft een raku oven met meerdere verdiepingen zodat men veel meer werkstukken in één stook kan plaatsen en wil daar zijn/haar ervaringen over vertellen?
Wie weet waar ik informatie kan krijgen/vinden, over de bouw hiervan?
Mogen we eenzelfde stook verwachten met meerdere verdiepingen of duurt deze langer?

5 antwoorden

  • Hoi Marrie.... ik heb zelf nog nooit iets met raku gedaan, maar wat ik in Gouda heb gezien is misschien een tip:
    Ze hebben daar wel een heel aantal werkstukken klaarstaan om te gaan stoken en als ze de oven leeghalen, dan laten ze de oven maar een klein beetje afkoelen tot ze er met handschoenen aan boven kunnen 'hangen'. Gelijk worden de volgende stukken er in gezet en gestookt. Op deze manier hoef je niet voor elke stook van buitentemperatuur op te stoken, maar begin je op pak um beet 800 graden ofzo. Dit scheelt aanzienlijk in de stookkosten.
    Op het moment dat de ene partij in het zaagsel zit, wordt de volgende partij dus alweer klaargestoomd. Het is dan ook min of meer lopende band werk, maar het gaat wel in een lekker tempo. Hoop dat je hier iets mee kunt :)
    beantwoord
  • Hoi Marrie,
    Zelf stook ik altijd 1 laag. Maar ik heb eens een workshop gevolgd, waarbij een halve plaat extra werd aangebracht. Zo kon je kleinere werken onder de plaat en grote voor de plaat zetten en weer ander kleiner werk op de halve plaat. Gekozen werd voor een halve plaat, omdat een hele plaat lastig, zwaar, uit de oven te halen is. Bij het leeghalen werd altijd de deksel teruggeplaatst op de oven om te voorkomen dat deze teveel afkoelde. Ik vond het een gedoe, maar mogelijk heb je er iets aan.
    Succes, Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Karin.
    Ook ik heb met regelmaat een behoorlijk aantal stukken klaarstaan voor de raku stook. Vandaar ook dat ik in de toekomst aan een andere raku oven denk. Vóórdat ik begin te bouwen of een andere aanschaf win ik graag (het liefst héél veel :-) ) informatie in.
    Ik ga niet over één nacht ijs en wil graag een goed gevoel hebben bij het uiteindelijke besluit.

    Ik ben dus benieuwd over het soort oven wat gebruikt wordt in Gouda. Zal toch geen deken-oven (bovenlader) zijn... Mijn ervaringen met de deken-bovenlader zijn namelijk dat het (voor mij) onmogelijk is om na het leeghalen zo snel de oven weer in te pakken dat ik zou kunnen starten met een 2e stook op 800 graden.
    Ik verdien al een schouderklopje als de 2e stook start tussen 300 - 400 graden. Dan is dat schouderklopje meer bedoeld voor de tijdwinst want de oven is in no-time (dus dat kost niet zoveel gas) op 500 graden, ook vanaf 0.
    Volgende nadeel is dat inpakken met handschoenen, mij niet aanspreekt. Er gaat veel glazuur van het werk af, vanwege het dragen van de handschoenen.
    Dan vraag ik me af of het werk heel blijft wanneer de oven opnieuw zou ingepakt kunnen worden bij deze hoge temperatuur die je benoemd. Het lijkt mij zo toe dat de bodem spontaan uit de potten knalt bij het plaatsen op de hete ovenplaat. Triangels plaatsen om dit euvel te voorkomen (met de beschermende hand-schoenen aan) duurt veel te lang.
    Dan hoop ik dat je ook het eindresultaat hebt kunnen zien in Gouda en hoor graag je mening over het gesmolten glazuur in de opvolgende stook. Ik zet er zelf vraagtekens bij of het traject dan lang genoeg heeft geduurd om het glazuur goed te laten smelten.

    Wanneer het glazuur geen tijd genoeg heeft om uit te smelten of wanneer bij vroegtijdig inpakken het werk stuk gaat heb ik misschien wel minder gas gebruikt maar wanneer ik niet blij ben met het eindresultaat heeft voordelig stoken, in deze zin geen nut.

    Ik vind het heel fijn dat je hebt gereageerd op mijn vraag en bedankt daarvoor. Helaas gaan mijn gedachten niet uit naar deze werkwijze.
    beantwoord
  • Hoi Hanneke.

    Wanneer het werk het toelaat en het de stook voordeliger kan maken, dan stook ik regelmatig met een halve plaat er bovenop. Deze halve plaat is een gebroken plaat en niet, een op maat gezaagde plaat. Een hele plaat uit mijn oven halen is in je eentje niet te doen. Dat is vragen om een gebroken plaat tenzij iemand anders een reuze handige tip heeft. Een halve gaat prima bij gebruik van een handige tang. Steeds terug plaatsen van het deksel is niet nodig wanneer de werkstukken worden aangepast in de te plaatsen zaagsel/opvangbak. Handig is: even met 2 personen de oven uit te pakken maar die mogelijkheid heeft natuurlijk ook niet iedereen.

    In ieder geval wil ik je bedanken voor het meedenken en misschien heb jij weer iets aan mijn antwoord want het stoken met een halve plaat er bovenop is werkelijk een aanrader wanneer het werk het toelaat.

    Is er ook iemand onder ons die al zelf een takel heeft gemaakt voor de raku-oven en daar een tekening van heeft?
    beantwoord
  • Marrie,

    Als ik dit allemaal lees krijg ik de indruk dat je hier een echte productielijn wil opstarten met een raku-look. Als men reeds om het uur een stook kan doen is dit toch al een vracht zou ik denken.
    Ik werk met een fibre-olievat oven met een nuttige hoogte van 30 cm. ( halve mat hoogte ) en twee deksels, waarvan eentje vlak en eentje als verhoging van 20 cm.
    Ik werk niet met ovenplaten en voer de vlam zijdelings in, zodat die spiraalsgewijs tegen de wanden likt. Geen ovenplaat waar de vlam onderdoor gaat.
    Aan de buitengevel van het atelier heb ik een metalen houder met pen-scharnieren waar een metalen arm in kan zwenken met een katrolsysteem met tegengewicht. Het deksel kan zo met een vinger worden opgelicht en kan wegzwenken. Door de minimale literinhoud en zo weinig mogelijk materiaal dat moet opwarmen en warmte kan vasthouden heb ik om het half uur een stook en voldoende tijd om te lossen en te laden. Aan de deksels zitten drie haken waar ik met clipsen ( zoals een hondeketting ) waar ik de staalkabel ( komen boven het deksel samen in verbinding met de centrale liftkabel. Alle werken, hoger dan 25 cm gaan onder het verhoogde deksel. De vloer bestaat uit licht isolatiesteen op een plaat steenwol. Het deksel uit isolatiedeken met harde isolatiefiber-plaat als afdekking van de ovenwol. Op vier punten verzegeld aan het deksel met roestvrij staal schroeven. Misschien heb je hier iets aan ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.