ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > bederf raku glazuur

Ik gebruik al jaren een glazuur dat is samengesteld uit
30 fritte 3110
50 gerstley boraat
20 nepheline syenite
daaraan voeg ik op deze hoeveelheid 2 gram bentoniet toe als ik het glazuur inkleur met oxide.

De laatste maanden bederft met name de transparant versie van dit glazuur, terwijl de met oxide ingekleurde versies goedblijven. Ik gebruik de echte en niet de synthetische gerstley boraat.
Kan iemand verklaren wat er nu mis gaat?
gevraagd

3 antwoorden

  • Francine, glazuur kan niet bederven. Wat zie je als verschil tussen beide versies ?
    beantwoord
  • Dank voor je reactie Lucien, maar ik ga je stelling bestrijden. Ten eerste wordt de met water aangemaakte massa lobbig, hetgeen slechts ten dele verdwijnt na 2 x zeven. Het ergste is dat het in de Raku gladbrand niet meer gaar lijkt te worden. De anders zo mooi glanzende glazuurlaag is mat geworden. Dit gebeurt nadat een nieuwe batch ca 6 weken oud is. Ben benieuwd naar je reactie!
    beantwoord
  • Francine, hier zitten andere redenen aan verbonden.
    - Het is raadzaam enkele druppels Dettol of een ander schimmeldodend middel aan het aangemaakt glazuur toe te voegen. Dit geldt ook voor aangemaakte CMC-producten. Glazuren met bv. koperoxyde/carbonaat zijn op zich reeds schimmeldodend en zullen dit probleem niet hebben.
    - Mineralen die Boor bevatten durven wel eens ' uitlogen '. Daarom nooit het water van het bestaande glazuur vervangen. Ook niet de blubber, gezien dat ook Boor kan bevatten. Dit door de gootsteen gieten kan het smeltpunt verhogen.
    Glazuren zijn minerale samenstellingen en veranderen niet, evenmin als klei. Ook daar staat geen vervaldatum op. Echter de toegevoegde organische stoffen kunnen problemen geven en zijn zoals hierboven aangegeven, op te lossen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.