ALGEMEEN > Atelier/werkruimte > ventilatie naar buiten voor oven in kleine berging

Mijn berging is van beton en geïntegreerd in de benedenverdieping van mijn huis gebouwd. De berging meet 2.10 m bij 1.40 m. Mijn oven staat erin. Er is echter geen ventilatie naar buiten en de deur grenst aan een openbaar hofje en kan ik niet zien vanuit mijn huis. Er moet dus een gat in de muur worden gemaakt om te ventileren. Heeft iemand ervaring met geschikte ventilatoren die in een gat in een buitenmuur aan te brengen zijn? Waar zijn deze verkrijgbaar? En zijn ze makkelijk in een gat te monteren en voeren ze goed af?

Alvast hartelijk dank voor de reactie

7 antwoorden

  • Volgens mij kun je gewoon naar een bouwmarkt stappen.Hier hebben ze de geschikte ventilatoren en advies;
    www.karwei.nl/.../

    Rob
    beantwoord
  • Marja, ik heb mijn oven naast een buitenmuur gezet en de luchtafvoerpijp met een isolatielaag door de muur schuinoplopend direct naar buiten geleid, zonder ventilator.
    Misschien is dat in jou situatie niet mogelijk?
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Beste Rob,

    Ik heb inmiddels op dit adres gekeken, het klinkt goed. Ik moet nu nog uitzoeken of het geluidsoverlast voor de buren/het hofje oplevert als ik de ventilator aanzet als ik stook. Bedankt voor je reactie,

    Marja
    beantwoord
  • Beste Inez,

    Bedankt voor je reactie, ik begrijp alleen niet hoe dit goed kan werken. Het is de bedoeling dat stank en hitte vanuit deze kleine ruimtenaar buiten worden geleid . Als er geen ventilator in de luchtafvoerpijp zit, gebeurt dat toch niet?
    (Daarnaast wil ik liever geen vogels in mijn berging). Of heb ik e.e.a. niet goed begrepen?

    Groet, Marja
    beantwoord
  • Ik begrijp nu dat jouw oven geen luchtafvoer heeft en dan gaat mijn verhaal niet op.
    Inez
    beantwoord
  • Marja, als het om een bovenlader gaat mag ik veronderstellen dat er een verluchtingsgat in het deksel zit, zoniet, er eentje in maken. Een aluminium trechter maken boven je oven, ter hoogt net boven het geopend deksel. Een dunne alu-plaat laat zich makkelijk plooien en met klinknageltjes hechten. Een 10cm afvoerpijp door de muur volstaat ( met gaas tegen ongewenst bezoek ). Door de hitte van de oven gaan de rookgassen vanzelf en zonder ventilator naar buiten ( schouwtrek door opstijgende warmte ).
    beantwoord
  • Beste Inez,

    Nogmaals dank voor je berichten. Ik heb geen bovenlader, maar een deuroven. De vraag gaat alleen over de kleine ruimte zonder ramen waarin hij nu staat. Jarenlang heb ik de oven gestookt in een veel grotere ruimte met genoeg ventilatie mogelijkheden. Ik heb dus geen vraag over het stoken zelf.
    Met vriendelijke groeten, Marja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.