ALGEMEEN > Atelier/werkruimte > Afzuiging noodzakelijk op een school?

Hallo,
Ik geef les op een middelbare school en doe veel met klei en glazuren (niet-loodhoudend). Ik heb hiervoor in de berging die in verbinding staat met het lokaal een bovenlader oven. Deze bevalt prima en heeft onderaan een afzuiginggat (volgens mij). Toch is deze oven NIET aangesloten op een afzuiging. Ik weet niet of dit verplicht is, maar volgens onze arbo-coordinator NIET. Hij beweert ook dat stoken van oven NIET giftig of ongezond is. Dus de lucht die (bijv tijdens een glazuurstook) te ruiken is, hoeft niet afgezogen te worden. Wat denken jullie? Ik heb hier al een keer heel internet voor afgestruind, maar kan geen duidelijk antwoord vinden. Wie helpt? Hartelijk denk,

Kim Wintermans

5 antwoorden

  • De mate van afzuiging is inderdaad afhankelijk van type glazuur en werkwijze.Toch is enige ventilatie wel wenselijk, al is het maar b.v. een open bovenluik. Glazuren geven metaaldampen af waarneer zij smelten,uit klei komt gas bij de verandering naar steen vrij,lijmen van kwastglazuren verbranden,en er verbrandt altijd wat stof mee.De lucht van een oven is ongezond om(onverdund) in te ademen,ik gebruik daarom tijdens het bakken een eenvoudige tafel ventilator.
    Rob
    beantwoord
  • Kim,
    - Glazuren die Lood-bi-silicaat bevatten zijn veilig en geschikt voor alle doeleinden.
    - Stoken zonder verluchting is wél schadelijk voor de gezondheid.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sulfaten
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofsulfide
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyriet
    Dit is nog maar een deel van de stoffen die vrij komen boven de 900°C. Pyriet zit in buff-kleurende klei (bv: ironstone). Een ventilator of open raam is aangewezen.
    - Een afzuiggat zit meestal bovenaan de oven.
    beantwoord
  • Heel erg bedankt beiden!!!
    beantwoord
  • Er zit wel degelijk een afzuiggat aan de bovenkant van de oven inderdaad. Het is een (vrij klene) bovenlader. Ik ben geen scheikundige en heb weinig scholing op dit gebied. ook wat betreft klei ben ik een amateur die het wel graag doet en met de leerlingen wel werk maak waar we allen va genieten. Ik gebruik geen loodhoudende glazuren op school en tegenwoordg ook geen poederglazuren meer, alléén loodvrije kwastglazuren. Zowel van Terra-Color, Prisma en Botz. Er is zoals gezegd geen raam en ook geen afzuiging. Afgelopen donderdag stond er een glazuuroven aan en dan wordt ik echt niet goed van de lucht. Hierboven wordt gezegd de lucht te verdunnen met een ventilator? Ik neem toch aan dat er dat geen gewone ventilator moet zij? Deze zal de lucht verplaatsten maar niet verversen? De informatie die Lucien geeft hierboven geeft toch aan dat zelfs een biscuitstook al schadelijk is? Dit begrijp ik toch goed? Ik moet hier echt mee verder, maaar het is zo'n paarse krokodil....:((
    beantwoord
  • Kim, zonder raam of luchtschacht heeft een ventilator totaal geen zin. Stoken op het ogenblik dat er niemand in het lokaal is, kan dat ? Een dampkap ( zoals in de keuken ) met koolstoffilter kan wél helpen. Misschien je licht eens opsteken in een speciaalzaak.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.