ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > IJskristallen in glazuur terwijl het zomer is??

Help a.u.b.:
Hoe is het mogelijk dat in een vorige week aangemaakt glazuur, (zie onderstaand recept) zich nu allerlei grote stukken gekristalliseerde glazuur voordoet. Na toevoeging van warm water lost het zich maar gedeeltelijk op en het zit nu vol met grote korrels. Wat kan ik eraan toevoegen om dit te verhelpen want het is een heel mooi geel/bruin effect glazuur geworden dat ik op 1200 graden heb gebrand.
Was net van plan om meer aan te maken omdat het zo mooi gelukt was.
34,7 flint
32,7 natron veldspaat
20,4 calcium borat
5.1 china clay
5,1 quarz
2,1 lithium carbonaat
8,0 eisenoxid rood
In afwachting van jullie reactie hierop,
met vriendelijke groeten, Ginie
gevraagd

8 antwoorden

  • Ginie, vermoedelijk is het calciumboraat de schuldige (boorkristallen). Gewoon het glazuur opwarmen (tot event. kookpunt), afkoelen en er CMC bijvoegen wat het herkristalliseren zal tegengaan.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Bedankt voor je zeer snelle reactie!
    Hoeveel CMC per 100 gram glazuur moet ik bijvoegen?Maar ik zal het morgen opwarmen, zoals jij zei.
    Nog een vraagje: als ik nu ong. 2 liter wil gaan aanmaken van dit glazuur, moet ik dan het oorspronkelijke recept nog wijzigen om opnieuw kristalliseren tegen te gaan? Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, de hoeveelheid CMC is moeilijk te bepalen, gezien dit van de gebruikte grondstoffen kan afhangen. CMC is dan ook al opgelost in water en het glazuur ook. Doe er net zoveel bij zodat je merkt dat het glazuur na enkele dagen rust, niet meer gaat bezinken. Het gebruikte Calcuimboraat, is dit een fritte of een ruwe grondstof ? In geval het een fritte is wil dit zeggen dat deze niet hoog genoeg ' gefrit ' is en kijk je beter uit naar een ander fabrikaat. CMC zal het bestaande glazuur wel voldoende ondersteunen.
    beantwoord
  • Lucien: de Calciumborat is een ruwe grondstof. Zal straks de oude glazuur opwarmen en dan -na afkoeling- de cmc toevoegen, alsmede een nieuw aangemaakte hoeveelheid glazuur. Hoop dat e.e.a. goed gaat, daar het een heel erg mooi glazuur was.
    Bedankt alvast Lucien! Ik houd je op de hoogte van het resultaat, groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, niet vergeten: de oude glazuur nogmaals door de zeef halen voor hergebruik.
    beantwoord
  • Lucien, ik zal het door de zeef halen.
    En..., ik had ook nieuwe aangemaakt, en deze apart gehouden tot nog toe, daar tevens cmc aan toegevoegd om dezelfde problemen te voorkomen, maar als ik cmc door de glazuur heen doe krijg ik alles zo moeilijk door de zeef.
    Dat heb ik al meerdere keren ervaren, is dat normaal?

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, nee dat is niet normaal. Je hebt de CMC toch eerst opgelost in water mag ik aannemen ?
    beantwoord
  • Lucien, ik wist niet dat je de CMC eerst in water moest oplossen. Dus dat is de fout!!!
    Ik had al zo'n hekel aan dat goedje omdat het de zeef en de afwasborstel volkomen liet dichtzitten.
    Maar nu weet ik het eindelijk!!
    Bedankt voor de tip Lucien!!!!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.