ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Red Albany slip gebruiken voor tenmoku-glazuur?

Heeft iemand een recept om het Albany slip ergens voor te gebruiken, daar ik anders niet weet wat ik ermee moet doen. In het boek van Matthes zie ik geen recept staan, maar ik heb ergens gelezen dat je er een tenmoku glazuur van kunt maken, maar weet dus niet wat ik voor de rest moet toevoegen en op welke temperatuur ik dit moet branden. Is het overigens een raku-recept tenmoku?
In afwachting van jullie reactie,
met vriendelijke groeten, Ginie
gevraagd

8 antwoorden

  • Ginie, Albany slib komt van de Staat N.Y. ( Hudson rivier ) en kun je beschouwen als een soort klei. Samenstelling:
    Na²O 1
    K²O 2
    MgO 3
    CaO 6
    Fe²O³ ( rood ijzer) 6
    Al²O³ 15
    TiO² 1
    SiO² 57
    Je kan het zo als glazuur gebruiken op steengoed. Geeft mooi geel, zwart of bruin, dus zeker geschikt als tenmoku-basis. Je kan er ook nog talk of krijt aan toevoegen om de temperatuur te verlagen. Ka/Na -veldspaat om te verhogen. Rood ijzer om een donkerder kleur te krijgen. OK, weet al wat doen. :-)
    beantwoord
  • Ook hier Lucien, heel erg bedankt voor je advies. Zal hier morgenvroeg eens een paar proefjes mee maken, want ik heb er ongeveer 5 kilo van. En ben van plan om de oven morgenavond aan te doen voor een glazuurbrand. Aan de ene kant wel heel erg fijn om een grote oven te hebben, maar om proefjes te bakken moet ik iedere keer wel erg lang wachten! Je hoort nog van me hoe de proefjes geworden zijn!
    Groeten Ginie
    NB: Wel grappig dat het uit de Hudson rivier komt, mijn dochter woont in Washington!
    beantwoord
  • De oven gisteravond aangedaan met de proefjes.
    Nog wachten tot dinsdagmorgen...

    Duuuuurt zoooo laaaaang!!!
    beantwoord
  • Lucien hier de resultaten van de testjes:

    1. Alleen slib:
    Volledig donkerbruin, maar niet geschikt als glazuur;
    2. 50% Albany slib en 50% Nephelien Seyeniet:
    Ziet er wel mooi uit, maar vertoont licht craquelee;
    3. 50% Albany slib en 50% Flint;
    Ziet er niet uitgesmolten uit, is dus grijs gebleven;
    4. 50% Albany slib
    25% Talkum
    25% Kreide
    25% Knochenasche;
    Resultaat: is mooi geel geworden, maar vertoont veel kraters!
    5. 50% Albany slib,
    25% Kwarts
    25% Zinnoxid;
    Resultaat: Heeft wel de mooie Albany kleur, maar totaal geen glans.
    6. 25% Albany slib
    25% Kwarts
    25% Calcium borat fritte
    25% Knochenasche
    Resultaat: Mooie beige kleur, maar geen glans, kraters, en geen goede hechting van het glazuur.

    Dus je ziet het (helaas lukt hij mij niet om hiervan een foto te maken, ben niet zo'n kei in het computeren), ik wel weer even wat te doen om de volgende keer een beter resultaat te verwachten.
    Misschien heb jij nog ideetjes Lucien?

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, op welke temperatuur/tijd heb je gebakken ??

    Tenmoku-glans/satiné cone 8 ( 1250 °C . 150°C/uur = cone 8 )
    Albany slib 70
    Neph.syenite 20
    Rood ijzerox 5
    Rutiel 5

    Probeer dit eens.

    beantwoord
  • Lucien ik heb ze allemaal op 1200 graden gebakken.
    Het Tenmoku-recept van jou zal ik zeker de volgende keer proberen, maar ga eerst eind deze week voor twee weken op vakantie.
    En de tip aan een andere kleister over Lithiumcarbonaat als smeltpuntverlager komt mij zeker van pas.
    Bedankt voor al je reakties Lucien.
    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, het mislukken zal zeker met de te lage temperatuur te maken hebben. De klassieke tenmoku wordt hoger gestookt, maar daar kan wel een mouw worden aangepast met meer mineralen toe te voegen met lager smeltpunt, zoals Lithiumcarb. of hoger Neph.syenite percentage. Het ijzer moet je dan vermoedelijk ook verhogen, maar doe dit eventueel in een volgende stap.
    beantwoord
  • Lucien, zal zeker proberen om een heel mooi Tenmoku-glazuur te gaan maken.
    Bedankt voor de tips!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.