ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Recept ruwbakslib

Wie kan mij het recept van ruwbakslib bezorgen om, ik wil het zelf aanmaken, dank bij voorbaat.
gevraagd

10 antwoorden

  • Martine, wat bedoel je met ruwbakslib en voor welke temperatuur ?
    beantwoord
  • Temperatuur rond de 950-1000°c, en dit is om op gebakken klei te schilderen, met verschillende kleuren te verwerken en daarover dan een transparant glazuur, zoals bij engobes op leerharde klei.
    beantwoord
  • Martine, wat ik nogal eens gebruik is het volgend sinterslib ( ruwbakslib ) recept:
    Kaolien-------------------------20 gr.
    Kwarts of Flint---------------- 25 gr.
    Alkalische fritte M&M 1233--30 gr.
    Talk-----------------------------10 gr.
    Tinoxide-------------------------5 gr.

    Best inkleuren met pigmenten ( stains ).
    beantwoord
  • Martine, het beste resultaat heb ik door dit " slib " ( aanmaken zoals glazuur ) te spuiten en dun aanbrengen. Je kan het ook op ruwe scherf aanbrengen. Indien niet voldoende sintering, het fritte aandeel verhogen.
    beantwoord
  • Betse Lucien,
    Bedankt voor het recept. Nu kan ik verder
    beantwoord
  • Lucien, waar kan ik deze alkalische fritte M&M 1233 kopen, heb bij Willems Keramiek Wommelgem gekeken maar die heeft dit blijkbaar niet, heb jij soms een adres, groetjes Martine
    beantwoord
  • Martine, het moet niet noodzakelijk deze fritte zijn. Een laagsmeltende alkalische fritte werkt ook.
    beantwoord
  • Nogmaals bedankt Lucien.
    Bij Willems heb ik een fritte gevonden die laagbakkend is namelijk 760° - 1020°
    beantwoord
  • Hallo Martine,
    Ik gebruik als recept voor sinterengobe meestal:
    70% kleipoeder svsz
    16% molochiet
    14% fritte 15.10
    in te kleuren met pigmenten of oxides.

    Voor een onregelmatig 'glimmertje" NA het zeven van je glazuur 2 % lithiumoxide toevoegen.
    Deze engobe kan op 1040-1100 graden, wil je hoger stoken dan zou ik de molochiet een procentje verhogen en de fritte iets verlagen.
    Met een andere kleipoeder of fritte 14.51 krijg je net iets andere resultaten
    beantwoord
  • Hallo, bedankt voor de informatie, zal hem zeker gebruiken, maar heb momenteel laagbakkende sinterslib nodig om proeven te maken, groetjes Martine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.