ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > steeds wat anders

Hallo,
ik ben al wat maanden aan het experimenteren met het zoeken naar een glazuur dat belletjes, bubbels of kraters geeft. Dat zoek ik, een soort lava achtige structuur. Nu dacht ik het na wat proefjes gevonden te hebben:
Ik breng met de kwast een laagje maangaanoxyde aan op de scherf, en daar weer een laag standaardglazuur overheen, in dit geval geel 1123.
ik stook op 1000 graden, en wat er waarschijnlijk gebeurt is dat het gaat mangaan koken, waardoor de bovenliggende glazuur bellen en kraters krijgt.
Het probleem is nu dat ik dit proces niet onder controle krijg. Het effect wordt te sterk waardoor de glazuur van de scherf afspringt, of te zwak en dan wordt het een vies bruine kleur. Zie de foto's wat er allemaal ontstaat.
Het verschil heeft duidelijk te maken met de dikte van de lagen mangaanoxyde en de gele glazuur. Maar dit lijkt wel heel nauw te luisteren. Een kwaststreekje te veel mangaanoxyde, en het is niets meer.

Is er een manier om dit beter aan te pakken?? Met meer grip op het eindresultaat?? Zijn er betere manieren om een lavastructuur te krijgen?

Dank! Geralt
Bijlagen:
gevraagd

20 antwoorden

  • geralt,
    Zuiver mangaanoxide werkt als anti-flux op het glazuur, m.a.w. hecht het glazuur zich niet op het mangaanoxide, maar ook niet op de scherf, waardoor het glazuur loslaat. Zaak is het mangaan van wat glasvormer te voorzien in de vorm van een fritte. Een toevoeging van 20 % of meer ( naar gelang de eindtemperatuur ) zal er wél een verbinding ontstaan tussen scherf en glazuur zonder dat het mangaan gaat glimmen. Vermoedelijk zit er in uw glazuur al heel wat Al²O³, wat het glazuur stroperig maakt en het uitsmelten ( hoge viscose )tegengaat, waardoor het glazuur gaat samentrekken. Een typisch recept voor een kratervormig effect is:

    Gecalcineerde soda 55%
    Kaolien 24
    Kwarts 16
    Fritte D 90038 of
    M+M 6640 (Colpaert) 15

    D 90038: 0,3 K²O, 0,7 ZnO, 0,3 Al²O³ , 1,50 B²O³ , 3,00 SiO²
    M+M 6640 : 0,2 Na²O, 0,5 K²O, 0,3 ZnO, 0,15 Al²O³, 0,3 B²O³, 2,00 SiO²

    Snel stoken en niet pendelen.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb geen kennis nog van het zelf samenstellen van glazuren, dus kan je tips nog niet helemaal begrijpen. Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat ik 2 wegen zou kunnen bewandelen:
    1. glasvormer toevoegen aan de mangaanoxyde en dan dezelfde aanpak volgen als ik al deed?
    2. zelf het recept samenstellen dat je voorstelt voor een kratervormig effect

    En in het laatste geval: is dit een recept waar ik dan zelf nog oxydes aan toe moet voegen voor de kleur? Of moet ik dit recept als onderste laag op de scherf plaatsen, en daar dan weer een ander kleurglazuur overheen, zoals ik nu deed?

    je ziet, ik ben een beginner, hoop dat je nog wat toelichting wilt geven.
    beantwoord
  • geralt,
    Je kan de twee wegen bewandelen.
    Bij 2 ( recept ) kan je nog pigment of kleurvormend oxide aan toevoegen.
    Bij 2 ( recept ) is het de bedoeling dit ( ingekleurd ?) op de scherf of op het mangaanox. te zetten.
    Om veel onnodig werk én frustratie te besparen is het raadzaam toch wat lektuur erbij te halen. Bijvoorbeeld: ' The potters dictionary ' F.Hammer.
    beantwoord
  • Zoek je dit?
    ceramicartsdaily.org/.../
    Groet,
    Eric
    beantwoord
  • Dank Dank! Ik ga met deze tips aan de slag.

    Groet geralt
    beantwoord
  • Eric, dit recept is bruikbaar boven 1200°C en had begrepen dat Gerald iets zoek voor net boven 1000°C.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Goed dat je dat nog even aanhaalt, want ik stook inderdaad met glazuren tot 1060.
    Dank weer!

    groet Geralt
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Je noemt voor het recept de frittes: Fritte D 90038 of M+M 6640 (Colpaert). Kan ik dit zo standaard kopen? Of moet ik ook dat zelf samenstellen? In de winkels vind ik termen als:

    Alkaliboorslicilaat, Alkalifritte, Loodboorfritte etc. Bij een andere winkel weer andere namen: Lood-mono-silicaat fritte, Aard-alkali-boor fritte, etc.

    Ik zie zo gauw geen overeenkomst met jouw benamingen.

    groet geralt
    beantwoord
  • Geralt, frittes zijn zo klaar in de handel verkrijgbaar. Elk benaming wijst op een verschillende aard van fritte. Ik wil je de raad geven een goed naslagwerk aan te schaffen waarin je zowat alle begrippen in kunt opzoeken. " The Potter's Dictionary" van F.Hammer. Te koop bij je leverancier grondstoffen.
    beantwoord
  • Ga ik doen!

    Dank en groet
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Ik heb het glazuur gemaakt dat je me aanraadde, met wat kleurpigment er aan toegevoegd. Het resultaat is helaas een glad en glanzend eindresultaat, zonder enige krater of andere oneffenheid. Wat doe ik fout?

    Ik heb het er dik op aangebracht, na de 600 graden op volle kracht gestookt tot 1040 graden en niet gependeld.

    Groet Geralt
    beantwoord
  • Geralt, dat is slecht nieuws. In dit geval kan je enkel proberen met de gecalcineerde soda te halveren. Kwarts vervangen door Sil.Carbide kan ook helpen.
    ( wel grappig, gezien we nu bezig zijn een glazuurfout te creëren, wat uw opzet is i.p.v. op te lossen )
    beantwoord
  • Lucien,ik heb dit recept ook aangemaakt en op een klein werkstukje(miniflesje) opgebracht.Het staat nu in de oven bij de vaasjes die ik stook op 1040 gr.Ik ben erg benieuwd,ik breng morgen verslag uit!
    beantwoord
  • Eigenlijk was er wél een glazuurfout, nl craquele vh glazuur. Maar dit ziet is heel moeilijk te zien, dus dan ziet het er niet uit als een 'opzettelijke fout'.

    Vraagje: Als ik de soda halveer, moet ik dan een ander bestanddeel extra toevoegen om weer op 100% uit te komen?

    Groet!
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    ik wilde net nog een proefje gaan doen met de glazuur dat ik gisteren had aangemaakt volgens je recept. Dat heeft dus een dag of zo in een afgesloten potje gezeten. En dat bleek vol met harde ´ijsschotten´te zitten, een soort platte gekristalliseerde platte brokken. Tijdens het mengen gisteren werd het potje ook best wel heet, blijkbaar was er een reactie gaande die nu door is gegaan?

    Groet Geralt
    beantwoord
  • geralt, ik vrees dat je bijtend soda ( natriumhydroxide ) gebruikt hebt i.p.v. gecalcineerd soda ( natriumcarbonaat ). zie :

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat

    Dit zijn recepten die je niet kan bewaren. Dat is ook de reden waarom ze natriumsilicaten maken ( fritte ). En nee, de 50% brengen op 25 % ( en zien wat het geeft ).
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Er staat toch natriumcarbonaat/gecalcineerde soda op het zakje. Misschien heb ik een ander bestanddeel fout...
    ik heb verder gebruikt:

    kaolin
    kwarts/siliciumoxyde
    alkali-zink-boor-fritte

    beantwoord
  • geralt, toch klopt hier iets niet. Natruimcarbonaat in water wordt niet warm, dat doet wél actief soda ( natriumhydroxide ). Opletten met dat spul !
    beantwoord
  • Ik zal nog eens een ander zakje bestellen, misschien hebben ze er fout spul in gedaan.
    Ik had vergeten te vermelden dat ik ook nog peptapon had toegvoegd om het te kunnen kwasten. Maar dat zat zal de reden toch niet zijn?
    beantwoord
  • geralt, peptapon kan niet de reden zijn.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.