ALGEMEEN > Diversen > Keramiek recyclen

Ik ben bezig met keramiek, maar ik vroeg me af wat er gebeurt met al het oude keramiek.. als het bv breekt. Oude tegels, toiletten, kopjes, borden etc. wordt hier dan chamotte van gemaakt? Of kun je het opnieuw gebruiken? Ik ben er zeer geïnteresseerd in maar kan haast niets vinden! Als iemand er iets van weet zou me dat enorm helpen!
dave
gevraagd

4 antwoorden

  • Bouw een terp, leuk voor het nageslacht.
    beantwoord
  • dat is zeker leuk, maar ik wil me eerst focussen op keramiek recyclen...toch bedankt!
    beantwoord
  • nou als je containers vol hebt kan je het inleveren bij bedrijven die maken er namelijk tennisbanen van teminste van de rode scherf.
    beantwoord
  • Beste Dave Hakkens,

    Misschien vind je dit een dooddoener, maar waarom niet zelf uit proberen. Een kwestie van een veiligheidsbril opzetten en de stukken keramiek met een vuisthamertje fijn slaan.
    Daarna zeven met behulp van een huis-tuin-en-keuken-zeef en een aantal proefjes bakken. Procentsgewijs (1 tot bijv 20% of meer !)toevoegen aan de klei die je gebruikt. Deze proefjes herhaal je met de verschillende grofheden gezeefd afval keramiek. Scheelt je een hoop antwoorden in de vorm van "onderbroeken lol" en kun jij na een poosje als ervaringsdeskundige op eenzelfde soort vraag een onderbouwd antwoord geven. Waarschijnlijk heeft het glazuur wat op het afval-keramiek zit enige invloed op de kleur van de gebakken scherf. Maar ook dat kan leuke verrassingen opleveren.
    Succes en laat mij aub weten wat het je uiteindelijk heeft opgeleverd. Zelf meng ik vaak ongestraft 0,5 tot 1% afvalglazuur met de klei waarmee ik werk. Voor mij werkt dat prima.!
    Joseph van den Enden - blueclayfrog@gmail.com
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.