ALGEMEEN > Diversen > Geschikt voor de keukenoven?

Ik wil een paar ovenschalen en soepkommen maken. Wat moet ik doen om deze geschikt te laten zijn voor de keukenoven?
Zelf denk ik: ze zijn al op 1080 geweest dus die 200 graden kunnen ze ook wel aan. Klopt dat of is dit te kort door de bocht?
gevraagd

7 antwoorden

  • Waw Marlene, je maakt je soep wel bijzonder heet !
    beantwoord
  • Voor de soep is het inderdaad wat overdreven. Het is eigenlijk voor de uiensoep en het gratineren van een stukje brood. Dus dan gebruik je de gril.
    Maar voor een ovengerecht is 200 gr. natuurlijk heel normaal.
    beantwoord
  • Marlene, geen nood, alle aardewerk is geschikt voor de keuken. Voor de microgolf is het wel een ander verhaal. Daarvoor gebruik je best steengoed om reden dat er geen water wat in de scherf zou dringen zou beginnen stomen, met breukrisico.
    beantwoord
  • Dank je Lucien. Ik zal eerst eens met een paar soepkommen beginnen.
    beantwoord

  • Is het niet zo dat het niet uitmaakt of je aardewerk,steengoed of porselein gebruikt om te voorkomen dat er achteraf water in de wanden van je werkstuk doordringt.
    Is het niet vooral belangrijk dat je je werkstuk op de hoogste temperatuur voor het gebruikte soort klei stookt (en lang genoeg pendelt?), zodat je werkstuk helemaal versinterd is en daardoor waterdicht, zelfs zonder glazuur erop.
    Zo zou een werkstuk dat heel goed geglazuurd is, en hoog genoeg gestookt voor de glazuur, toch niet waterdicht zijn als de gebruikte klei niet hoog genoeg gestookt is?
    of vergis ik me?
    Ik heb aardewerken potten in de tuin staan die al jaren strenge winters overleven.
    beantwoord
  • Dat is heel correct Anna. Totaal met je eens.
    Wat wel belangrijk is in de keuze van de juiste klei is een zo laag mogelijk kwartsaandeel en zo hoog mogelijk aluminiumgehalte. Maakt je werkstukken meer warmteschokbestendig.
    beantwoord
  • Wat ook nog kan is een breuk door aanvriezend water.Een fles is niet poreus,maar zet ijs uit dan vriest de fles stuk.Zo kunnen ook bijvoorbeeld naambordjes van porselein scheuren, doordat er water bevriest in de ruimte die er is tussen het bordje en de muur.Tijdens het boetseren met klei kunnen ook scheuren en ruimtes ingesloten worden.De vraag is ook, versinterd bijvoorbeeld krijtaardewerk helemaal,op zijn maximum temperatuur van 1140C +pendelen. En heeft het dan eenzelfde scherf dichtheid zoals porselein of steengoed, het gehalte aan smeltmiddelen in krijtaardewerk is toch immers beduidend lager.
    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.