ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > luchtbelletjes in transparant glazuur

De laatste tijd heb ik last van luchtbelletjes in het transparant glazuur.
Ik draai met steengoedklei en gebruik SG 410-E transparant steengoedglazuur. Na de stook op 1200 of 1250 graden heb ik veel blaasjes in het glazuur. Wie heeft hier ervaring mee of weet de oorzaak?

2 antwoorden

  • Thea, dit kan veel oorzaken hebben.
    - Hoe hoog stook je het bisquit ?
    - In hoeveel tijd stook je de gladbrand ?
    - Wat is de stookkurve ?
    - Is dit een kant-en-klaar glazuur of zelf gemaakte ?
    - Indien zelf gemaakt, wat is de samenstelling ?
    - Indien het een kant-en-klaar glazuuris, wat is hiervan de boven- en ondergrenstemperatuur ?
    beantwoord
  • Dag Thea ( en Lucien)

    Wat Lucien schrijft is helemaal correct.
    Het kan van alles zijn wat hij opsomt.
    Uit mijn leservaring kan ik zeggen dat het vaak een combinatie is van te ik glazuren en te minimaal de toptemperaturr aanhouden.
    De meeste keramisten stoken tegenwoordig met een computer waar een redelijke stookcurve in zit.
    Ik weet dat mijnmening is dat ik hoger biscuit wil stoken als Lucien, ik zo'n 1025 graden. De scherf is dan niet meer zo poreus en neemt minder glazuur op. Zeker bij het gebruik van kwastglazuren.
    Stook je minder hoog biscuit dan zal de scherf te veel glazuur opnemen omdat hij nog te poreus is en als je dan ook nog eens niet lang genoeg je toptemperatuur aanhoudt, dan wordt de productie van luchtbelletjes actief.
    Ik kan natuurlijk niets met zekerheid zeggen, maar ik zou eerst biscuit stolen op 1025 graden, dan niet te dik glazuren en stoken in zo'n 8 uur naar je toptemperatuur en dat een 30 minuten aanhouden.
    Is het probleem niet opgelost,wat ik wel denk, dan zijn de andere opties van Lucien zeker te overwegen.
    Sicces, Groet Netty Janssens
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.