ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > scherfdikte bij raku

Ik wil een stuk raku stoken waarbij het op sommige plaatsen moeilijk (onmogelijk) is uit te hollen. Wat zal het effect zijn van die behoorlijk ongelijkmatige wanden? Is langzamer opstoken tot 1000gr om toch overal dezelfde temperatuur te krijgen dan een optie?
Vraag 2:
Ik zou graag zitblokken willen maken die niet te kwetsbaar zijn.
Moet het mogelijk zijn b.v. een massief blok van 40 bij 40cm te stoken? (om een idee te krijgen)
Waar ligt die grens ergens, of is dat uitproberen?
Groet, Inez
gevraagd

6 antwoorden

  • Ik heb wel eens massief werk raku gestookt maar het blijft gokken. Bij mijn beeld was de maximale wanddikte ongeveer 10 cm. (vrouwenbeeld op kleine sokkel, hoogte 35 cm.)
    Ik zou zelf geen massief blok van 40 bij 40 in mijn raku oven willen stoken. Dit ivm eventuele schade aan de oven wanneer het blok uit elkaar spat.
    groetjes monique
    beantwoord
  • Hallo, Monique,
    Ik wil de blokken in de electrische oven stoken, niet in de raku. Ook niet massief want dan zijn ze niet meer te tillen maar mijn vraag was om een idee te hebben tot welke dikte je zou kunnen gaan. Denk jij dat een blok met een wanddikte b.v. van 10cm sterk genoeg is om op te zitten? Kost veel klei en neemt veel ruimte in in de oven, vandaar dat ik me afvroeg of iemand daarmee al ervaring had.

    En mijn eerste vraag was of een werkstuk met een ongelijke wanddikte in de rakuoven zou kunnen. In de electrische oven lukt dat wel, maar omdat je bij raku snel opstookt lijkt het me griezelig.
    Bedankt voor je reactie.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, zitblokken duimdik zijn ruimschoots voldoende. Probeer anders eens op een bloempot te gaan zitten van dezelfde grootte. Heb je al zowat een idee.

    Grote dikteverschillen kan wel degelijk een probleem vormen bij Raku; zelfs als er geen barsten optreden zit je nog met het glazuur dat op dikkere plaatsen later gaat uitsmelten.
    beantwoord
  • Officieel is 1 duim 25,4 mm, klopt dat met jouw duim?Oftewel heb ik daaraan genoeg dikte? Ja, dat laatste was ik al bang voor.
    met groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, ik denk dat zelfs jou duimdikte reeds zal volstaan. Belangrijk is wel of het gebruikte klei-type voldoende hoog zal gestookt zijn.
    beantwoord
  • Fijn, bedankt, ik laat het resultaat wel weten. Het zal wel even duren.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.