ALGEMEEN > Klei - algemeen > haarscheurtjes in WB 04256

Nieuwe klei in huis: Vingerling WB 04256, goed vochtig en plastisch
Gemodelleerd object: 5 kilo
Biscuit: 975 graden, 100 gr. per uur.
Glazuur: 1245 graden, 150 graden per uur , hold:35 min.

Resultaat: haarscheuren in de klei, kriskras over object.
Nooit eerder gezien. Iemand anders wel?
Dank en groet,
Lex Dierssen
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Lex,

    De WB 04256 is al jaren de klei waarmee ik werk.
    Draait lekker en heeft door de poederchammotte de ideale eigenschappen om lekker groot te kunnen draaien.
    Ik vind het dan ook echt een draaiklei en geen handvormklei.
    Je probleem is echter dat de uitzettingscoefficient van je glazuren niet overeenkomt met die van de klei.
    Blijkbaar krimpt je ander klei iets meer dan de WB 04256.
    De meeste glazuren die ik gebruik (eigen gemaakte) zijn haarscheurvrij.
    Je zal dus je glazuur aan moeten passen.
    bv door de kwarts geleidelijk te verhogen.
    Wat voor glazuur heb je nodig ?
    Een glanzend transparant

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ha Hans,
    ik was er al bang voor dat ik onvoldoende duidelijk heb gemaakt dat het niet om haarscheuren in het glazuur gaat maar letterlijk in de klei zelf, zichtbaar door het gebruikte transparante glazuur.
    Waarom is deze klei overigens minder geschikt voor handvormen als je er groot mee kunt draaien?
    Lex
    beantwoord
  • Beste Lex,


    Haarscheurtjes in de klei heb ik nog nooit gehad.
    Ik zou het werk eigenlijk willen zien om daar een uitspraak over te durven doen.
    Wat wel gebeurt als ik glazuurrresten smelt is dat de klei door de drukspanning van het glazuur kapot wordt gedrukt.

    Welke wanddikte heeft je gemodelleerd object ?
    Bij het draaien heb ik maximum wanddiktes van 15 mm.
    Bij grotere wanddiktes verwacht ik wel problemen, afhankelijk van hoe snel het werk droogt.

    Om te draaien heb je een klei nodig waarvan de deeltjes goed over elkaar schuiven, een goede plasticiteit.
    Bij het handvormen wil je behalve plasticiteit ook een goede stand, dat de klei niet inzakt terwijl je werkt.
    De WB 04256 heeft een goede plasticiteit maar niet zo'n goede stand. Vandaar meer draaiklei dan handvormklei.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ha Hans,

    Bedankt voor je toelichting, mogelijk zit 'm de oorzaak van het probleem inderdaad in de dikte van de wand van het object, ik denk dat die wel meer dan 2 cm is, om inzakken te voorkomen (!) hoewel het drogen gecontroleerd en langzaam gebeurd. Met gedraaide stukken geen probleem.

    Het zou handig zijn als we in dit forum een foto bij een bericht zouden kunnen plaatsen.

    Groeten, Lex Dierssen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.