ALGEMEEN > Klei - algemeen > porositeit klei

Hallo, doordat ik op internet aan het zoeken was naar informatie over klei, kwam ik op deze site terecht. Ik ben een werkstuk aan het schrijven en heb een paar punten waar ik niet uit kom of nog te weinig informatie over heb. Gezien de meeste van jullie veel met keramiek bezig zijn, wil ik vragen of jullie misschien een antwoord weten op een paar van mijn vragen?

- Is primaire of secundaire klei zonder toevoegingen poreuzer?
- Zorgt veel kaoliniet (kleimineralen) voor een meer of minder poreuze scherf?
- Zorgt montmorilloniet (kleimineraal) voor een meer of minder poreuze scherf?
- Welke toevoegingen aan klei worden veel gebruikt om de scherf meer of minder poreus te maken? Het gaat dan echt om de scherf en niet om het glazuren.

Als jullie me hiermee verder kunnen helpen heel erg graag! Dan kan ik dat nog in mijn werkstuk verwerken!

Heel erg bedankt alvast,
Elsje
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Elsje,


    Wat een vragen.

    Allereerst:
    De baktemperatuur van de klei is van invloed op de porositeit.
    Dus je vragen zijn alleen relevant als je een vaste afstooktemperatuur kiest.
    Vervolgens:
    Hoe ziet je stookcurve eruit.
    Als je snel stookt sintert de klei niet zo sterk en is de klei poreuzer.

    Voorbeeld:
    porceleinklei, die voor een groot deel uit kaolien bestaat, is op zijn maximumtemperatuur gestookt (afhankelijk van de soort porselein tussen 1250 en 1400 C) helemaal gesinterd en dus niet meer poreus.
    Dit betekent echter niet dat toevoegen van kaolien de klei minder poreus maakt. Toevoegen van kaolien bij een aardewerkklei zal deze poreuzer maken.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Het deel waar de vragen op slaan gaat specifiek over aardewerkklei die tot max. 900C gebakken wordt. Een specifiek traject of precieze temperatuur is er niet, omdat het meer een algemeen verhaal is over dat soort klei, welke samenstellingen er voor komt en hoe de porositeit van de eindscherf beinvloed wordt. Het werkstuk is een beetje naar aanleiding van historisch aardewerk, maar gaat daar uiteindelijk niet specifiek over. Het gaat meer over het materiaal.

    Wel alvast bedankt voor de voorlopige reactie Hans!

    Groetjes Elsje
    beantwoord
  • Beste Elsje,

    Op basis van je gegevens de volgende antwoorden.

    - primaire klei is zonder toevoegingen poreuzer dan secondaire klei.
    - Toevoegen van kaolien zorgt voor een poreuzere scherf
    - montmorilloniet meestal toegepast als bentiniet, zorgt voor meer plasticiteit in de klei, 2% toevoegen aan de massa. de chemische samenstelling is ongeveer gelijk aan kaolien en zal dus de scherf poreuzer maken.
    - Om de scherf minder preus te maken voegt men een smeltmiddel toe, bv kalk door het mengen met mergel.
    Ook heb ik gelezen over boor om de scherf van aardewerk harder te maken.

    Met vriendelijke groet
    Hans Meeuwsen
    beantwoord
  • Hoi Elsje

    Even een aanvulling op het verhaal van Hans

    Secundaire klei zoals die gevonden wordt b.v langs het stroomgebied van de Rijn wordt minder poreus door verontreiniging van bv ijzer, kalk enz als gevolg van erosie.
    Bloempotten en dakpannen werden gemaakt van die z.g "Rijnklei"en die rode bakkleur is voornamelijk te danken aan de ijzerverontreiniging wat ook de baktemperatuur omlaag doet gaan en zodoende de porositeit verminderd
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.