ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > grondstoffen (droog) mengen

Voor mijn cursisten weeg ik zelf de grondstoffen af voor de samenstelling van een glazuur. Meestal in hoeveelheden van 1 kg of meer. Sommige glazuren bestaan uit 8-10 grondstoffen in wisselende hoeveelheden. Hoe kun je de grondstoffen (in poedervorm) goed mengen tot een 'uniforme' glazuurpoeder, zodat als iemand 100gr glazuurpoeder uit de bak haalt ook deze hoeveelheid de goede samenstelling heeft ?

30 antwoorden

  • De droge samenstelling zeven door 60 mesh.
    beantwoord
  • Dag Marlene, inderdaad moet je je grondstoffen zeven, maar mijn vraag is: stel je maakt 1 kg glazuur aan met 8 verschillende grondstoffen. Van 1 grondstof doe je maar 20 gram in (2%). Daarna zeef je de grondstoffen (in poedervorm) onder een afzuiginstallatie met mondkapje. Hoe moet je dan mengen om te zorgen dat als je 100gr uit die 1 kg haalt deze hoeveelheid glazuur de juiste uniforme samenstelling krijgt.
    beantwoord
  • voor kleurproefjes met een basisglazuur maak ik 5 kilo basisglazuur gewoon klaar met water de volgende dag het water eraf gieten nog een dag laten staan weer het water eraf gieten en de rest drogen na een week heb je dan een prima basisglazuur droog en klaar om af te wegen.

    Frans
    beantwoord
  • Nog even dit: bovenstaande werkt alleen al je enken niet in water oplosbare grondstoffen gebruikt.

    frand
    beantwoord
  • Dat is het probleem, ik werk alleen met oplosbare grondstoffen en als je dan het 'water' afgiet spoel je gelijk een deel van je grondstoffen weg. Bovendien moet je bij de methode die je beschrijft een omrekeningsfactor gebruiken naar het droge gewicht, want ik neem aan dat het glazuur ook na drogen is toegenomen in gewicht. Nog even ter aanvulling: aan een kleine hoeveelheid basisglazuur (poedervorm) wordt door de cursisten een kleurende oxide of pigment toegevoegd en daarna met water aangemaakt, gezeefd en op het werk gespoten.
    beantwoord
  • DAg Wim,

    Ik wil even ingaan op het droog mengen van grondstoffen.
    Dit is de meest onveilige manier van glazuur maken. Ook al heb je misschien een aftuiging, de stoffen blijven droog gebruikt worden door je cursisten en de stoffen blijven in de werkruimte zweven.
    Volgens mij is het veel beter je kilo glazuur aan te maken op de juiste dikte voor jou gebruik.
    Je weegt het aangemaakte glazuur en weet hoeveel 1 kilo aangemaakt glazuur weegt. Je kunt dan makkelijk 100 gram afwegen ( dus 1-10de van het totale gewicht) Ook nog kleine hoeveelheden is makkelijk te doen.

    Wil je iets toevoegen, dan goed door het afgewogen glazuur roeren en altijd zeven zodat het goed verdeeld is in je glazuur.
    Het aangemaakt verwerken van grondstoffen is veel beter voor je atelierklimaat en je eigen gezondheid.

    Succes,
    Netty Janssens
    beantwoord
  • Dag Netty, bedankt voor je reactie. Ik ben het volledig met je eens dat je voorzichtig moet zijn met droge grondstoffenmengsels. Glazuur aanmaken en dan omrekenen in het natte equivalent is geen optie omdat bij gebruik van bepaalde fritten het glazuur na verloop van tijd gaat kristalliseren; dus je kunt dat glazuur niet lang bewaren. Bovendien wordt eenzelfde glazuur door cursisten soms gebruikt om te spuiten en anderen willen het met pehatine aanmaken om het te kwasten.
    Maar......hoe lost de industrie dit probleem op? Tenslotte kun je in de winkel ook poederglazuur kopen en ik mag aannemen dat ook kleine hoeveelheden uit een pak voldoen aan de eigenschappen van het glazuur.
    beantwoord
  • Beste Wim, Ik begrijp goed dat het toevoegen van een % pigment of oxide aan droog poederglazuur iets anders is dan het toevoegen van hetzelfde % aan ‘natte = aangemaakte glazuur. Ik zou het zo oplossen:

    1) prepareer het gehele glazuur.
    2) meng (spatel) voorzichtig de ingrediënten 1 voor 1 door elkaar: dus niet alles in een keer in de kom (ik leg vaak daarbij vaak een vochtige doek over de kom tegen het vrijuit stuiven).
    3) weeg daarna 100 gram poeder af en
    4) maak deze op juiste (gebruikelijke) wijze met water aan en WEEG deze OPNIEUW.

    Op die manier weet u de toename in gewicht per 100 gram droge glazuur met vloeistof.
    (Bijvoorbeeld 100 gram droge stof = 140 gram aangemaakte glazuur = 40 gram water toegevoegd).

    Maak dan ALLE door u gemengde glazuur met verhoudingsgewijs evenzoveel water aan.
    Daarna is ook de gehele emmer nog eens te wegen (wel gewicht van de emmer er af).

    Op die manier zijn de uit te delen porties voor proefjes, af te wegen en terug te rekenen naar droge stof (verschil 3 en 4) en te vertalen in toe te voegen % pigment van de berekende droge stof. Wel steeds blijven roeren!! Dat de meeste van uw grondstoffen in water zouden oplossen lijkt me niet helemaal juist maar soit.

    Ik hoop dat dit een beetje te volgen is en voor u werkt.

    Groet van Gerard Molenaar uit Westerbork
    beantwoord
  • Bedankt Gerard dat je meedenkt. Jouw methode die je beschrijft komt overeen met die van Netty: de totale hoeveelheid glazuur aanmaken met water en dan omrekeningsfactor hanteren voor droog-nat glazuur bij het uitnemen van kleine hoeveelheden. het probleem blijft stap 3: hoe krijg een een represntatieve 'sample' uit een grote hoeveelheid poederglazuur.
    In jouw methode blijft het probleem bestaan van kristallisatie (glazuur beperkt houdbaar als het met water is aangelengd) en dat je het (spuit)glazuur moeilijk kunt kwasten als het eenmaal is aangemaakt met water. Tja....ik ben wel nieuwsgierig hoe de 'industrie' dit probleem oplost.
    beantwoord
  • Wim, het kristallisatie-probleem kan je oplossen met bv.CMC aan het glazuur toe te voegen. nl.wikipedia.org/wiki/Carboxymethylcellulose
    Het zijn de wateroplosbare zoutverbindingen die dit probleem doen ontstaan. CMC gaat dit uitkristalliseren tegengaan. Het voorkomt ook dat het glazuur gaat bezinken. Sommige frittes zijn niet hoog genoeg gestookt en bevatten nog wateroplosbare alkalies ( alkalische frittes ). Nadeel van deze wateroplosbare basevormende elementen is dat het glazuur niet zo stabiel is doordat ze sneller smelten waar ze veel water ( dikkere scherf ) is opgenomen en minder snel waar er weinig water is opgenomen. Misschien herken je hier is van.
    beantwoord
  • Wim, Stap 3 is alleen maar om het gewicht droog te bepalen versus het natte gewicht. De sample behoeft niet die nauwkeurigheid die je in ideale zin nastreeft. Een betere menging die ik beschrijf: steeds een nieuw ingrediënt toevoegen en dan doormengen - beoogt de meest maximaal haalbare menging. Verder eens met Lucien Tinck - blij dat u niet echt afhaakt - CMC toevoegen.

    Succes en niet te veel de maximale preciesheid nastreven. Het beste is vaak de vijand van het goede.

    Succes Gerard uit Westerbork.
    beantwoord
  • Het CMC helpt niet altijd tegen het kristalliseren. Als het toch gaat kristalliseren zou het in de diepvries bewaard moeten worden. De meest simpele oplossing lijkt me om meerdere kleine porties te maken, wel wat meer werk, maar wel zo precies.
    beantwoord
  • Ik meng het droge glazuur altijd door de ingrediënten in een afgesloten emmer te doen. De hoeveelheid poeders liever niet meer dan 2/3 van de inhoud van de emmer. De afgesloten emmer draai ik kantelend in mijn armen. Daarna laat ik de emmer afgesloten staan om ervoor te zorgen dat de stof neerdaalt.
    Wanneer ik dan pigmenten of oxides toevoeg aan het glazuur kan ik heel exact werken. Wanneer een gedeelte van het glazuur droog is bijgemengd, maak ik het met water aan en zeef het geheel nat; dat gaat heel veel handiger dan droog zeven.

    Het ontstaan van kristallen in een nat aangemaakt glazuur heeft te maken met de oplosbaarheid van sommige ingrediënten. Lithiumcarbonaat en bariumcarbonaat hebben zelfs ook enigszins de neiging uit te kristalliseren. Het in de ijskast plaatsen verandert daar maar weinig aan.
    beantwoord
  • Dag Wim den Hartog,

    Reinier den Adel, die cursussen in de Blauwe Schuit in Hoorn geeft (o.a. aan mij) die laat ons zelf zelfs het basis glazuur droog mengen.In flinke porties tegelijk zodat iedereen er gebruik van kan maken. Doet ie niet ingewikkeld over. Goed met een lepel er door heen roeren is alles dat er bij nodig is. En als je het met water gaat aanlengen, bv om te spuiten, dan meng je nog eens een keer goed voordat je een portie neemt.

    Maar inderdaad staan er twee grote emmers basis glazuur kant en klaar met water gemixed klaar, en te wachten op gebruik. Een glans voor aardewerk, en een glans voor steengoed. En ik dacht nog een derde, misschien een matglans basis dan.

    Maar je kunt onze docent op naam via zijn website vinden. Vind ie vast wel goed :-))
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor jullie reactie.
    Lucien: als ik overga op het aanmaken van natte basis zal ik zeker CMC er door heen doen. Baat het niet....
    Tja Anneke, als je voor alle 71 keramiekcursisten kleine porties van verschillende glazuren moet aanmaken ben je wel erg lang bezig.
    De methode van Michel is wel toe te passen, alhoewel ik mijn twijfels heb of, na een paar keer de dichte emmer kantelen, het poederglazuur goed gemengd is. Overigens werken wij niet met heel giftige grondstoffen zoals bariumcarbonaat.
    Liset: je verlegt het probleem dan naar de cursist. Bovendien als er een weegfout wordt gemaakt zie je dit soms vrij laat en zijn inmiddels meerdere werkstukken ermee geglazuurd. Overigens voor het transparant glans/mat glazuur, hebben wij twee emmers aangemaakte glazuur staan dat direct op het werkstuk gespoten kan worden.
    Al met al ben ik er nog niet uit. Wellicht ga ik eens iets zelf maken: boormachine met 'rotor'bladen die automatisch gedurende een aantal uren langzaam ronddraait in een dichte kist/emmer?
    beantwoord
  • Dag Wim, je schrijft op mijn "voorstel" als reactie dat het probleem daarmee naar de cursist verlegd wordt.
    Precies !!!
    Is er een betere leerschool dan je eigen fouten, als cursist ?
    Zo zie ik dat hoor. Alles dat er fout gaat, zeker als je nog in de leer bent, is mee genomen want daar leer je heel snel van en dat doe je meteen nooit meer.

    Dat hoef jij als docent niet ook een goede methode te vinden, daar niet van. Maar ik, als cursist, vind het prima zo.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Wat het "zelf iets maken" betreft kun je ook aan iets betonmolen-achtigs denken.
    Dwz de emmer laten draaien, zodat bij wijze van spreken de grondstoffen telkens helemaal omgeschept worden door het op de kant ronddraaien van de emmer met droog materiaal.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, dit noemen ze ' een kogelmolen ' ;-). Alle gekheid op een stokje, dit is best een goed idee. Ik gebruik daarvoor een 10 l.tonnetje met schroefdeksel, samen met enkele stevige knikkers. Schudden op het ritme van de samba.
    ( dit type tonnetjes zijn goed bekend bij de kajakkers en andere waterratten om hun spullen droog te houden )
    beantwoord
  • O jee, ik zit weer op m'n stokpaardje .. oplossingen voor mechanische problemen bedenken. :-)

    Een betonmolen is natuurlijk te zwaar geschut.
    O ik zie dat Lucien dat een kogelmolen noemt en dat het al bestaat ! Nou .. klaar is Kees dus.

    Of als je toch zelf iets wilt doen:
    Wat je bijvoorbeeld doen kunt is een oud spinnewiel opzoeken. Zo een met een pedaal om het wiel te draaien.

    Op het wiel zet je het deksel vast van de goed sluitende emmer die je wilt gaan gebruiken.

    In de emmer maak je je mengel aan.
    Dan schoef je de emmer op het deksel (op het wiel van het spinnewiel).
    En dan zoek je iemand die op het pedaal wil trappen, voor tien minuutjes of zo als het om 1 kg gaat.

    Is maar een idee hoor.
    beantwoord
  • :-), het zal wel mijn verbeelding zijn, maar ik heb nu iets als een ' Panamarenko '-achtige installatie voor ogen. Maar goed, het geeft stof tot creatief denken. Ik zal nu wel de dierenliga op stang jagen, maar wat te denken van het inschakelen van een hamster ? :-) ( grapje )
    beantwoord
  • Vliegwiel in plaats van hamster ?
    :-)
    beantwoord
  • Weer een andere:
    Een boetseerschijf, een gietijzeren, aan de muur monteren. Die is zo zwaar dat ie als vliegwiel dienst kan doen. Je deksel erop schroeven. Grondstoffen in de emmer doen. Emmer op de deksel schroeven. En draaien.

    Of als je een echte doe-het-zelver bent, dan heb je misschien een draaibank staan ? Zet de emmer in de drieklauw, mengsel er in, deksel erop, draaibank op lage toeren aan zetten ..
    :-)

    (Lekker is dit toch. Zondag ochtend hersengymastiek :-) )
    Nu stop ik.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ken je deze oude wasmachientjes misschien nog? Ik heb er zelfs een gehad.Moest je met de hand ronddraaien net als een "betonmolen".
    Als je zoiets op de kop kan tikken..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Die is erg leuk !
    Nog een flink aantal grote knikkers er in zoals Lucien doet en je zit gebakken ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Beste meedenkers, erg bedankt voor jullie reacties. Ik wist niet dat deze vraag zo veel reacties zou genereren. Leuk te lezen Lucien dat jij daar een 'samba-tonnetje' voor gebruikt. Ik ben dus niet de enige met dit 'probleem'. Wie weet komt er nog een keer zoiets in de handel; het hoeft allemaal niet zo groot te zijn want dan heb je weer zo'n object in je lokaal/ atelier.
    En Liset, helemaal met je eens dat je van fouten leert. Maar ik ben voorzichtig om cursisten te confronteren met fouten van andere cursisten. Maw als een cursist een grote hoeveelheid glazuur aanmaakt (die ook ander cursisten gaan gebruiken) en hij/zij maakt een weegfout, ondervinden ook andere cursisten daar nadelige gevolgen van.
    Creatieve groet,
    Wim den Hertog
    beantwoord
  • Hannie, die mini ' betonmolen ' ziet er wel handig uit, maar zoals Wim opmerkte heeft niet iedereen de ruimte deze machines te plaatsen. Kleinschalig gezien is mijn ' samba ' tonnetje met schroefdeksel in die zin wel praktisch, gezien je met poeders en knikkers er ook eerst een partijtje footbal mee kan spelen als je niet zo van samba houdt.Per zekere hoeveelheid zijn deze goedkoper en zeer geschikt op reeds aangemaakte glazuren in op te bergen of grondstoffen die best luchtdicht worden gestockeerd zoals bv. Zinkoxide ( wat anders geleidelijk over gaat in zinkcabonaat ).
    beantwoord
  • Het tonnetje meet niet groter dan een 10ltr.emmer Lucien.dat lijkt me toch best te plaatsen?
    beantwoord
  • Hannie, dit is dan een leuke suggestie voor onze leveranciers als dit maar 10 l. is. Zeker voor leslokalen.
    beantwoord
  • Ben tegengekomen in een keramiekshop een soort "betonmolentje" dat met een opzetstuk in de spatrand van een draaischijf was gezet. Een rubberwieltje loopt mee op de draaiende draaischijf en het tonnetje draait rond.
    Misschien iets voor deze metselaars? Het vaatje was 10kg denk ik.
    Inez
    beantwoord
  • Ben tegengekomen in een keramiekshop een soort "betonmolentje" dat met een opzetstuk in de spatrand van een draaischijf was gezet. Een rubberwieltje loopt mee op de draaiende draaischijf en het tonnetje draait rond.
    Misschien iets voor deze metselaars? Het vaatje was 10kg denk ik.
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.