ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > siliciumcarbide

Greg Daly heeft een nieuw boek uitgebracht. Daarin worden twee soorten siliciumcarbide genoemd : Mesh 100 voor krater glazuur en Mesh 200 voor reductie-effect stoken in een elektrische oven. De Hazelaar in Soest heeft zes soorten met korrelgrootte variërend van 60 tot 1200. Weet iemand welke voor glazuur gebruikt kunnen worden?

6 antwoorden

  • dat advies kun je bij de Hazelaar toch vragen, kom er ook regelmatig, service en advies is prima.
    beantwoord
  • Dag Henriette,
    De meest gebruikelijke korrelgrootte c.q. fijnheid voor glazuur schijnt mesh 80 te zijn. ( Constant en Ogden - "The potters pallet" - 1996 )
    Dwz dat de grondstof door een zeef met 80 mazen per inch kan passeren. Mesh 200 is dus een erg fijn gezeefd.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • voor de beste verdeling in je glazuur kan je beter een zo fijn mogelijke maling nemen.

    Frans
    beantwoord
  • Henriëtte, Frans heeft wel gelijk dat een zo fijn mogelijke korrelgrootte het best wordt opgenomen, maar is dit wel optimaal voor de functie en het gebruik van siliciumcarbide? De meest gebruikte korrelgrootte voor glazuurcomponenten zit tussen de 100 en de 120 mesh. Dit wil zeggen dat het ook weinig zin heeft om een fijnere korrel te kiezen voor siliciumcarbide, en dit om volgende reden: Als het siliciumcarbide door zijn fijne korrel sneller in de smelting zal worden opgenomen, wil dit ook zeggen dat het element Carbon ( -carbide ) sneller het glazuur zal verlaten, terwijl het aan te raden is om het reducerend effect van siliciumcarbide aan te spreken als de rest van het glazuur reeds gesmolten is en zo best zijn zuurstof ( oxide ) kan verbinden met het carbon, met reductie van het aanwezig zuurstof tot gevolg. Verdampt het deel Carbon reeds voordat het glazuur is uitgesmolten, zal dit weinig effect hebben op de reductie. Indien je echter een te grove korrel gebruikt kan het gebeuren dat het siliciumcarbide nog niet volledig zal gesmolten zijn en het glazuur er wat ruw of zelfs pokdalig uit zien. Ik denk ook dat 80 mesh een goede keuze is.
    beantwoord
  • Henriëtte, dit is hoe ik het zie betreft de korrelgrootte van het siliciumcarbide, maar dit is maar een deel van het verhaal.
    Bij een klassieke reductiestook is het carbon afkomstig van buiten het glazuur via gas of hout. Nu zit het carbon wel in het glazuur en moet een deel van de zuurstof meenemen naar buiten het glazuur. Door meerdere stookproeven zal je het optimale punt moeten vinden wanneer de oven hermetisch moet worden afgesloten of er zal anders een her-oxidatie plaatsvinden. Bij een klassieke reductiestook zal een dunne laag glazuur het snelst reduceren, maar ook het snelst her-oxideren. Vandaar het afsluiten van de oven. Ik denk dat je met een siliciumcarbide-glazuur dit net wat dikker moet aanbrengen. Werken met een smeltcone zal het reproduceren van een gelijkaardige stook bevorderen en een constant resultaat zal geven. Reken maar dat je niet gelijk het gewenste effect zal bekomen en meerdere stoken zal moeten doen met kleine verschuivingen. Dit is niet een eenvoudige oefening. :-)
    beantwoord
  • Allen dank voor jullie antwoorden. Medewerkers van De Hazelaar weten niet welke korrelgrootte van hun product correspondeert met de genoemde Mesh. Aangezien ik geen gasaansluiting heb en dus elektrisch moet werken, maar de kleuren die reductiegestookt zijn mooi vind, wil ik de siliciumcarbide gaan uitproberen. Gezien de prijs wil ik niet alle zes soorten aanschaffen. Vandaar mijn hulpvraag aan het forum.
    Lucien, ik ben me ervan bewust dat het niet eenvoudig zal worden, wel een uitdaging, temeer omdat Greg Daly verschillende resultaten toekent aan de grootte van de korrel. Mijn oven heeft overigens een Black box. Het wasempijpje sluit ik af op ongeveer 650oC. Het zal even duren, maar als ik goede resultaten heb, zal ik het laten weten.
    Heeft er overigens wel eens iemand geprobeerd reductie te verkrijgen met siliciumcarbide?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.