ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > aanmaken glazuur

Ik maak tot nu toe al mijn glazuren aan met pehatine, maar vraag me af: waarmee maken jullie je glazuren aan?
(ik kwast mijn glazuren vaak, maar vraag me af of pehatine niet een duur middel is in gebruik en ik het beter op een andere manier op kan lossen?)

14 antwoorden

  • Hallo Marlies,

    Er zijn een aantal goedkopere middelen, waaronder Tylose, Peptapon en Optapix. Wat meer uitleg vind je in dit topic:
    http://oud.klei.nl/forum/o/2321/stelmiddel%20of%20bindmiddel%20of%20zweefmiddel
    beantwoord
  • Wat een mooie link Anneke!
    Interessant. Dank je wel.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ja, heel interessant! Wat gebruiken jullie?
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Beste Marlies,

    Ik gebruik de laatste tijd ook telkens de pehatine omdat het een mooi resultaat geeft als je glazuren kwast.Ik heb in het verleden met het zogenaamde lijnwater(CMC/tylose)de glazuurpoeder aangemaakt maar zoals gezegd de resultaten zijn nu beter.
    beantwoord
  • Ik gebruik de tylose, werkt prima en lijmt ook goed.
    beantwoord
  • Moet het glazuur eigenlijk per se met een hulpmiddel aangemaakt worden?
    Zo ja, waarom zit het er dan niet standaard in?
    beantwoord
  • In kwastglazuren zoals Duncan en Botz zit het er ook standaard in. Alleen ben je met een poederglazuur of zelf samengesteld glazuur goedkoper uit.

    En het hoeft er niet in, alleen is het erg
    gemakkelijk als je wilt kwasten, het smeert beter.

    Bovendien blijft het glazuur beter aan het voorwerp plakken, wat erg gemakkelijk is als je het vaker aan moet pakken of vervoeren.

    En het zorgt er voor dat het poeder minder snel naar de bodem zinkt.
    beantwoord
  • hoi hoi,
    het werken met pehatine bevalt mij uitstekend! ik gebruik het nu ook in mijn raku glazuren.!
    over de kosten,ik maak het aan, en 1 deel hou ik apart en daar doe ik iets meer water bij , dit gebruik ik voor de binnenkant van een vaas/kom.
    het gieten dus.
    het lijkt mij ook goedkoper omdat met spuiten ook veel ongebruikt glazuur overblijft.
    ik ben blij met Pehatine!
    hrt. groet jannie
    www.janskeramiek.
    beantwoord
  • Beste Jannie, Als ik kant en klare transparant glazuur kwastbaar wil maken met pehatine wat is dan de verhouding op 100 ml? op de fles staat dat de pehatine moet worden verdunt doe je dat dan ook bij aangemaakt glazuur?
    beantwoord
  • ik maak de pehatine eerst aan, de hele fles, en doe dit in een kan of fles. dan weeg ik bijv. 100 gr. glazuur. daarna voeg ik de aangemaakte pehatine toe. het mengsel is dan yoghurt dikte.
    beantwoord
  • Beste Linda. In vrijwel alle kant en klare glazuren zit al een een lijmstof, dus daar hoef je geen Pehatine meer aan toe te voegen. Alleen als jouw glazuur toch niet lekker smeert zou ik er wat verdunde pehatine aan toe voegen. Ik heb geexperimenteerd met goedkopere tylose met nog wat CMC er door, maar ben er op terug gekomen. Glazuren neemt veel tijd in beslag en als dat beter en sneller gaat met Pehatine, dan kies ik voor het beste resultaat. Succes, Tjalda
    beantwoord
  • Beste..
    Ik heb voor het eerst m`n glazuur aangemaakt met Pehatine,( na aanraden van Netty J.)en hiermee een pot bewerkt. Eerst ingewassen met cobaltoxide, daarover een transparant glazuur. Het kwast echt soepeltjes!
    Leuk zo`n resultaat.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dank voor al jullie reacties, ik weet dat het al een tijdje geleden is, maar ik sta op het punt om een grote hoeveelheid kleuren te mengen en dacht: ik kijk nog even...
    en nu blijkt dat ik in de tijd dat de computer stuk was toch heel wat reacties heb gemist!
    Nu ik die allemaal heb gelezen denk ik dat ik ook maar bij pehatine blijf.
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • CMC werkt naar mijn mening prima en is zeer voordelig in aanschaf. Bovendien heeft men maar weinig nodig per keer dus voordelig in gebruik. Nadeel is wel dat het bij lang ongebruikt laten staan, het zijn werking verliest. Opnieuw toevoegen kan goed. Wel even laten staan zodat de klontjes lijm kunnen oplossen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.