ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > recept grijsblauwe steenkleur- engobe

Hallo, ik ben bezig met een beeld van witte steengoedklei die ik met een grijs-blauwe steenkleur-engobe wil overdekken voor een mishima-patroon.
Wie heeft er een recept?
en achteraf vraag ik me af of zo'n engobe wel te krijgen is op witte klei?
groetjes,
marlies

24 antwoorden

  • Hallo Marlies,
    Grijs is er in veel verschillende tinten. Een eenvoudig engobe kun je maken door van de steengoedklei uit te gaan en er pigment of oxide aan toe te voegen; dit op voorwaarde dat deze steengoedklei licht van kleur is.
    Je krijgt een neutraal middelgrijs wanneer je ca. 5 % ijzerchromaat toevoegt aan de klei (droog gewogen). Wanneer je ca 3% kobaltcarbonaat/ 2% kobaltoxide/ 3% blauw kleurpigment toevoegt aan de klei krijg je een grijzig blauw.
    Succes ermee.
    beantwoord
  • Hoi Michel, dank voor je reactie.
    kan ik ipv ijzerchromaat ook rood ijzeroxide gebruiken? en hoeveel %? dat heb ik in huis...
    beantwoord
  • Het enige oxide wat grijs geeft op alle temperaturen, zowel in oxiderend als reducerende stook is MOLYBDEEN oxide. Toevoeging van kobaltoxide geeft blauwig grijs.( in titaan/dekkende glazuren 2 - 5 % Molybdeenoxide + 0,2 tot 0,8 % kobaltoxide )
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    ik ben op zoek naar een engobe-recept voor op witte steengoedklei die ik meestal op 1220 bak in een
    grijs-blauwige steenkleur. Wat raad jij aan?
    beantwoord
  • Belangrijk bericht ! : Fout in vorige post: Molybdeenox. moet NIKKELox. zijn.
    Best wat je kan doen is dit in pigmentvorm kopen en is ook stabieler in gebruik.
    beantwoord
  • zijn de verhoudingen voor engobe hetzelfde? dus 2-5% nikkelox. (ik heb de ox. liggen, de pigment niet) + 0,2-0,8 kobaltox.?
    en maak ik de engobe aan met iets als pehatine?
    beantwoord
  • ps. het stuk wordt niet geglazuurd.
    beantwoord
  • Marlies, je kan vertrekken uit de gebruikte witte steengoedklei en daar wat talk aan toevoegen ( 5 - 10 % ). Gezien een slib niet smelt, zal ook het pigment of oxide niet smelten zoals in een glazuur. Je zal er volgens mij toch minstens 15 a 20 % pigment aan moeten toevoegen. Hoe meer het slib zal sinteren, hoe minder pigment je nodig hebt. Daar zal dus alles van afhangen hoe hoog je gaat stoken, hoeveel talk ( smelter bij steengoedtemperaturen ), hoe hoog het sinterpunt van de klei is en hoeveel pigment je nodig hebt om het gewenste grijs te bekomen. Een dozijn proefjes en je weet meer.
    beantwoord
  • Beste Michel en Lucien,
    bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga binnenkort testjes maken van jullie sugesties.
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Ik heb een driehoeksvergelijking gemaakt met 1,2,4,6 en 8% nikkel, koper en kobalt.
    Omdat het zulke kleine hoeveelheden waren heb ik de engobes niet gezeeft, wat ik waarschijnlijk wel had moeten doen, ze zijn nu allemaal gebarsten.
    Wat denken jullie? hoe kan ik deze engobes mooi glad krijgen? komt dat door het niet zeven?
    Ik heb ze aangemaakt met pehatine en het basisrecept is: 50 kaolin
    50 ball clay
    3 bentonite

    Als witte engobe is hij erg geschikt en het recept is een basisrecept wat goed te kleuren zou moeten zijn van matthes.
    ze zijn gebakken op 1220C

    groetjes,
    marlies
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Marlies, dit recept kan onmogelijk werken door een tekort aan alkalies en glasvormers ( een te hoog Al²O³ gehalte ).
    Probeer eens met kaolien te vervangen door Na/ka veldspaat.
    Zie ook mijn vorige post.
    beantwoord
  • hm. ik had juist een wat grotere hoeveelheid in poedervorm aangemaakt. kan ik daar nu nog wat mee?
    kan ik bv. talk toevoegen om het wel bruikbaar te maken?
    beantwoord
  • okee, ik ga nu een test doen met mijn eigen klei,dus gewoon mijn eigen klei laten drogen, dan mengen met de oxides en opbrengen op leerharde klei.
    plus nog wat testjes met eigen klei + toevoeging van talk.
    Kan ik deze engobe het beste met pehatine aanmaken of is dit onnodig?
    beantwoord
  • Marlies, je kan dit mengsel nog gebruiken ( zonder pigmenten ) als stapelmateriaal- beschermer.

    Zelfde witte klei + wat talk + pehatine moet lukken.
    beantwoord
  • bedankt.
    beantwoord
  • Als je niet glazuurt, krijg je een mooi middel grijs met 4% ijzerchromaat in een witbakkende klei. Dit 'natuurlijk' kost een fractie van een grijs kleurpigment en is vooral geschikt voor het inkleuren van klei. De dubbelhardgebakken badkamertegeltjes van 50 jaar geleden werden zo ingekleurd.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Maar even ijzerchromaat halen binnenkort!
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Beste Michel en Lucien,
    vandaag heb ik de 2e test uit de oven gehaald. hij is opnieuw niet goed, althans de engobe-basis is wel goed geworden, maar de kleuren zijn nu bruin.
    Ik heb verschillende gradaties nikkel + koper gebruikt.
    Ik ga dus inderdaad ijzerchromaat kopen, en dan opnieuw proberen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoe kan het dat de engobes bruin geworden zijn en niet grijs-blauw zoals ik had gedacht?
    Ik vond de kleuren op de 1e test te fel blauw en dacht dat als ik de kobalt weg zou laten ik een lichtere, meer grijs-turquoise kleur zou krijgen...
    waarom is dat niet gebeurd?

    De struktuur van de engobe is nog altijd erg korrelig, ondanks dat ik het heb gezeefd door een 80 mesh zeef.
    wat doe ik verkeerd? vaker zeven? fijner zeven? langer in vochtige vorm laten staan?
    beantwoord
  • mijn proef met ijzerchromaat is uit de oven.
    de kleur is opnieuw niet geworden wat ik ervan had gehoopt, hoewel beter dan ik tot nu toe voor elkaar kreeg ;-)
    de blauw is niet de juiste blauw en de grijs is te licht van kleur, ik probeer een steenkleur te krijgen, zoals de stenen op de foto.
    zoals jullie kunnen zien lijken mijn grijzen er niet op.
    hebben jullie misschien nog suggesties?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Al eens gedacht aan pigmenten ?
    beantwoord
  • hmmm. ja. maar ik vind t wel een afgang dat t me niet lukt met oxides en hoop dan maar dat de aanhouder wint... verder geen suggesties meer? t moet toch mogelijk zijn?!!!
    beantwoord
  • okee, ik ben weer een stapje verder. Ik heb ontdekt dat de blauw-grijze kleur die ik zoek gemaakt kan worden door tin-antimoon-engobe te maken. het probleem is nu dat er voor die kleur reducerend gestookt moet worden, wat ik niet kan in mijn elektrische oventje. Ik ben dus bang dat ik geen keus heb en toch een pigment zal moeten kopen:-(
    groetjes, marlies
    beantwoord
  • Marlies, nu je toch blijft aandringen :-), probeer dit eens:
    Titaan-dekkende glazuur met 2 - 4 % Nikkeloxide + 0,2 - 5 % kobaltoxide
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.