ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > zwarte en witte klei tegelijk branden

Ik heb werk staan van witte en van zwarte klei die de oven in kunnen.
Kan ik deze 2 tegelijk branden?
Of kan ik ze beter gescheiden branden?

Lies

6 antwoorden

  • gaat prima samen, als het dezelfde kleisoort is.
    beantwoord
  • Ik bak mijn werk van zwarte klei of witte klei meestal op 950 C bisquit. Maar als ik de zwarte klei (gedeeltelijk) geglazuurd heb, bak ik het werk op de max. temperatuur die op het pak is aangegeven, zodat de klei een mooie donkere kleur krijgt.
    Als de werken van witte klei en natuurlijk ook de glazuren, dit aan kunnen, zouden ze wel samen in de oven gebakken kunnen worden.
    beantwoord
  • Dank voor jullie reacties.
    Ik dacht nml. dat de klei misschien iets bevat wat vervliegt zoals chroom ofzo, en de witte klei dus "besmet" kan raken?
    PS het gaat om een bisquit brand, die ik altijd op 1000C of 1020C doe.
    beantwoord
  • Nou ja, dan kan het. Glazuur je het werk niet dan?
    beantwoord
  • de zwarte niet en de witte wel ;-), maar pas bij de 2e stook, die is 1220 of 1240C, waar ik ze ook samen wil stoken. Ik wil zeker weten dat het zwarte beeld niet barst in de oven dus bak ik die ook mee met de bisquit stook.
    beantwoord
  • Wat meest gebruikelijk is, is dat je het werk van welke kleur klei dan ook, eerst liefst biscuit bakt. Als het werk goed opgebouwd of gedraaid is, helemaal droog is en het stookprogramma voor biscuit aangehouden wordt, moet dit goed gaan. Daarna kan je nog gaan glazuren en opnieuw stoken.
    Er hangt verder veel af van wat de maximum temperatuur is waarop de klei en de glazuren gebakken kunnen worden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.