ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Lelijk bruin glazuur

Ik heb een lelijke bruine glazuur staan waarvan ik de samenstelling niet ken. Ik weet wel dat er erg veel ijzeroxide inzit.
Heeft iemand een idee hoe ik de kleur enigszins interessanter kan maken?

12 antwoorden

  • beste Deddy,

    Ik heb eens geexperimenteerd met een lelijk bruin glanzend restglazuur.
    Daaroverheen een fel blauw halfmat glazuur gespoten.
    Dus bijna een dubbeldikke laag.
    Zo hoog gestookt dat het bijna gaat aflopen.
    Oppassen dus voor je ovenplaten.
    Het resultaat was een glanzend zwart glazuur dat door het schiften van de twee glazuren zowel blauwe als bruine nuances had.
    Dat was een mooi resultaat

    succes

    Hans
    beantwoord
  • Lijkt me een goed idee, maar ik kan niet zo hoog stoken. Als amateurtje met een oventje die tot max. 1100 gr op een zomerse dag, moet ik een andere oplossing vinden.
    Ik zat ondertussen zelf ook even de Green's glazuurbijbel te neuzen. Misschien dat het toevoegen van een oxide een oplossing biedt. Zou het helpen om bijvoorbeeld vanadium pentoxide toe te voegen, of nikkel.
    Ik heb het glazuur ook verkregen uit het bij elkaar gooien van een aantal resten, waarvan de ene een mosgroene kleur had. Die bevatte waarschijnlijk veel chroom. Heb je nog meer ideeen?
    beantwoord
  • Dag Deddy,

    Nikkel of vanadiumpentoxide.
    Ik gebruik ze geen van beide, hooguit in de vorm van een keramisch pigment.
    Giftigheid en kankerverwekkend is mijn motivatie daarvoor.
    Chroom is voor mij ook geen favoriet.

    Een donker glazuur veranderen is lastig door er iets bij te gooien.
    Ik heb een aardig effect gehad met 10 % titaandioxide.

    Wat is trouwens de normale temperatuur waarop jej je glazuur stookt, als dat 1040 is dan is 1100 al erg hoog, 60 graden hoger dan normaal kan al aardig wat vloei opleveren.
    30 tot 40 graden hoger stoken kan al een goed effect hebben op het vervloeien.

    Je zet het glazuur in twee lagen op, eerst je vieze bruine glazuur en daarna de tweede glazuur, daarvoor kan je ook iets licht pakken.
    Gewoon experimenteren, komt er iets leuks uit dan proberen het te herhalen.

    groeten

    Hans
    beantwoord
  • Hans bedankt voor de tips
    Ik stook meestal niet hoger dan 1045 en soms tot 1080.
    Ik ga maar weer eens wat experimenten doen.

    Deddy
    beantwoord
  • Dag Deddy
    Je kunt ook eens proberen de glazuur te vermenegen met een witte glansglazuur in verschillende verhoudingen. De kans bestaat dat er een aardige nuance bijzit.
    Jaap Bergisch
    beantwoord
  • vermengen natuurlijk!
    beantwoord
  • ikvind vermenegen ook wel interessant
    beantwoord
  • Het is mogelijk dat met toevoeging van chroomoxyde je een mooie olijfgroene kleur kan maken.
    Voorwaarde is dat er in die bruine glazuur geen zinkoxyde zit is makkelijk uit te proberen op een proefplaatje zit er wel zinkoxyde in zal het bruin blijven
    beantwoord
  • ik denk dat er al veel chroom in dit glazuur zit, omdat ik een mengsel heb gemaakt van een groen (lelijke chroomgroene kleur) met een hoog percentage ijzeroxide glazuur. Denk je dat het dan nog een mooie groene kleur zou kunnen krijgen. Ik heb - vond ik nog onder in een krat - ook nog een zogenaamde shiftglazuur. Deze veroorzaakt een extra druipen of borrelen of schiften van het glazuur. Misschien dat die een uitkomst biedt.
    beantwoord
  • Deddy, je geeft aan wel het een en ander uit te willen proberen.
    Wat denk je van wat koper er door heen???? Het kost je relatief, weinig geld....
    Binnenkort wil ik dat doen met een rest-glazuur....
    Zou hier wel graag een reactie op horen!
    Groetjes Marrie
    beantwoord
  • Koper zou een groene kleur opleveren bij oxiderende stook als het een transparante of witte glazuurbasis betreft. Maar met andere oxides samen geeft het misschien een verrassend resultaat. Het is wel heel onvoorspelbaar als je de verhoudingen niet kent.
    Ik heb ongeveer 1 liter van de gewraakte glazuur. Ik kan niet eindeloos gaan experimenteren, want dan is het glazuur op voordat ik er een werkstuk mee heb bekleed. Ik laat wel weten wat ik er mee heb gedaan en hoe het resultaat is.
    Ik heb ook restglazuren die sowieso al een soort groen opleveren, meestal een beetje grijsgroen met een spikkel. Die resten ontstaan van uitspoelen van kwasten en schoonmaken van gereedschap. Het water verzamel ik dan in een emmer en laat het bezinken. Vervolgens doe ik alle restjes in een pot en gebruik dit vooral om de binnenkant van vazen of dekselpotten te glazuren. De binnenkanten daarvan zijn vaak niet zo belangrijk en het scheelt in de kosten en voor het milieu.
    beantwoord
  • Deddy, ik bedoel eigenlijk koper door je glazuur heen doen en daarna raku stoken. Mijn idee is, dat de groene kleur niet de kans krijgt om groen te worden want de bruine ( de donkerste kleur) zal altijd de overhand krijgen? Er hoeft immers maar weinig in.....
    Mogelijk krijg je bij reducerend stoken bruin met koper....... Natuurlijk kun je niet eindeloos experimenteren met 1 liter glazuur, dat begrijp ik...
    Daarnaast moet je de eventuele koper óók nog eens weten te waarderen.
    Zelf verzamel ik donkere glazuren apart van de lichte kleur. Ik spoel mijn gereedschap dus in verschillende potten uit.
    Ik wens je veel succes!!!!
    Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.