ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurfout

Heeft er iemand een oplosisng voor een glazuurfout? Ik weet dat het aan veel kan liggen.......maar wie weet??
Ik heb een aantal keren al biscuit gebakken voorwerpen geglazuurd met VE-KA.....glazuur, nummer GL-1116(blauw) gegalzuurd. Dat is van die poeder, die je alleen maar aan hoeft te maken met water. Ik heb het iets dunner gemaakt dan yoghurt dikte. Biscuite gestookt op 955, en glazuur op 1060(staat op de verpakking) Maar nu komen er veel barstjes in. En dat wil ik natuurlijk niet. Wat kan ik daar aan doen?? Ik heb de voorwerpen (over-)gegoten.
gevraagd

7 antwoorden

  • Hallo Albertine,

    Er kunnen veel oorzaken zijn die je allemaal moet controleren.
    Geeft je oven wel de juiste temperatuur aan?
    Kun je controleren door orton cones te plaatsen.
    Is de glazuur niet een craquele glazuur?
    Laat je de oven wel goed afkoelen voordat je het werkstuk eruit haald?
    Ook dikte verschillen van glazuur of werkstuk kan problemen geven.

    Groet Cor
    beantwoord
  • Bedankt Cor......en zo snel:)
    Op mijn oven kan je niet de temperatuur zien, dmv van cones slaat hij bij de juiste temperatuur af. Ik heb ook nog even gekeken nadat het steeds voorkwam, of ik per ongeluk niet een craquele glazuur had gebruikt, maar dat is niet het geval. Bij andere kleuren gaat het wel goed. En ook laat ik de oven goed afkoelen voordat ik hem openmaak.Tenminste dat denk ik wel.........iig zo'n 8 a 10 uur, dat lijkt me wel genoeg voor een kleine oven Het is er een van het keramisch instituut Haarlem met een opzetrand, die je dus dmv van cones stookt, hij heeft ook een limittimer. Maar die loopt nog als hij al is afgeslagen. Wel enorm bedankt voor je suggesties!!
    beantwoord
  • Beste Albertine,

    Lees ik goed dat hetzelfde glazuur met een andere kleur niet craqueleert en bij die ene blauwe kleur wel ?
    Of zijn het toch verschillende glazuren ?

    Groeten

    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Alleen die blauwe (VEKA GL-1116) craqueleert. Het is een kant en klare glazuur die je alleen maar hoeft aan te maken met water.
    Een andere kleur(ander doosje, ander nummer) gaat wel goed.
    beantwoord
  • Beste Albertine,

    het probleem zit dan in het glazuur.
    Je kan dat met het stookproces niet beinvloeden.

    Het volgende is er aan de hand:
    het glazuur en de klei hebben niet dezelfde uitzettingscoeficient. Het glazuur krimpt tijdens het afkoelen meer dan de klei.
    Daardoor scheurt het glazuur, dat is het craquele wat ontstaat.
    Om dit probleem te verhelpen zijn er twee mogelijkheden.
    Je past het glazuur aan of je past de klei aan.
    Extra kwarts in het glazuur zal helpen om de craquele te voorkomen, maar extra kwarts beinvloed ook de samenstelling van je glazuur. Het glazuur zou wel eens niet meer hetzelfde resultaat kunnen opleveren.
    Een paar proefjes maken dus met oplopende hoeveelheden. 2 4 6 8 10 %
    De klei aanpassen is veel lastiger, een andere klei proberen kan wel.

    succes
    Hans
    beantwoord

  • Beste Albertine,

    Ik weet niet wat voor klei of je gebruikt,maar ik gebruikt die zelfde glazuur ook wel, en heb er geen probleem mee ,het is een hel blauwe die bij mij ook niet craqueleert.
    Stuur je wel een mail met foto waar het op staat .

    Groeten Gerrie Scherpenzeel
    beantwoord
  • Hallo Gerrie,
    Bedankt voor je reactie en foto. En is inderdaad de kleur die ik bedoel. Jij hoeft dus geen extra dingen uit te halen om een goed resultaat te krijgen?? Ga maar weer verder 'klungelen' met de tips ook van Cor en Hans.
    Groetjes Albertine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.