ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Waarom ontstaan er witte puntjes in Raku?

Mijn eerste Raku beeld. Heb het beeldje eerst geschuurd. Heb koperoxide gebruikt (met water verdun). Na het stoken kreeg het beeldje witte putjes overal. De koperoxide was te dik geworden en heb ik deze met water verdunt. Ik heb weggeveegd waar de oxide te dik was aangebracht en de vloeibare erover gesmeerd. De witte putjes zitten overal. Komt dit door de oxide of doordat ik het beeld heb geschuurd?
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Beste Marie,
    Koperoxide was je in op biscuit gebakken scherf. Daarna met een vochtige spons over het werkstuk gaan om het overtollige weg te wassen. Je wast extra weg daar waar de oxide dik aangebracht is.
    Wat rest is een soort patina die je naar believen licht of donker achterlaat. Een glazuur is niet noodzakelijk; Kan! En dan stoken.
    Is het mogelijk dat je een klei hebt gebruikt met een grofheid van 0,5-2,0 chamotte?
    Zo ja, dan zou het goed mogelijk zijn dat de witte puntjes de chamotte is die tevoorschijn komt.
    En is na het schuren het beeld goed gereinigd?
    De informatie is te beknopt om er een ‘goed’ antwoord op te geven, maar heb even met je mee gedacht.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Super ,bedankt voor het antwoord.Ik heb mat koperoxide en speciale Raku klei gebruikt. Geen glazuur. Niet gewassen.
    Wel voor het stoken de te veel dikke mat koperoxide eraf geveegd en met verdunne mat koperoxide erop geschilderd.
    Het beeldje werd met het werk van andere cursisten in een Raku oven gestoken.
    Ik ben tevreden met de kleur maar vroeg mij af waarom de witte
    spikkeltjes. Ik was de enige die het beeldje heb geschuurd.
    beantwoord
  • Marie, om dit in de toekomst te voorkomen:
    - Gebruik gewone wit/crèmebakkend steengoedklei zonder chamotte en meng daar 30 tot 40% mullietpoeder onder.
    - Als je oxides gebruikt, meng daar 20% om het even welke fritte of aardewerk transp. glazuur onder. Dit geeft een betere hechting.
    Het is het % chamotte wat belangrijk is en niet de korrelgrootte. 0 tot 1 mm. is gunstiger dan 0,5 tot 2 mm.
    beantwoord
  • Marie, tip om minder te moeten schrobben:
    - Gebruik steeds zo klein mogelijk rook-kapsel/tonnetje.
    - Bedek de bodem met zaagsel of houtkrullen.
    - Plaats op de bodem een metalen rooster op pootjes. Ik gebruik hiervoor beton-netten met de kleinste opening en plooi de uiteinden 2 cm om.
    - Bekleed de wand van het ' rookkapsel ' met hooi, zo dat het net het werk niet raakt.
    - Zorg dat dit kapsel zeer goed kan worden afgesloten.
    - Afkoelen in water is nutteloos.
    - Zet de werkstukken nooit rechtstreeks in zaagsel of overdek dit niet met zaagsel.
    beantwoord
  • Ik stook het niet zelf. Heb geen ervaring.
    De Klei die ik heb gebruikt is special voor raku dat heeft de leraar verteld.
    Ik heb het beeld niet echt met water schoongemaakt (na schuren). Misschieen dat de stof mee te maken heeft. Iedereen heeft hetzelefde kopermat gebruikt Maar ik was de enige die witte puntjes kreeg.
    Ik heb de kopermat met penseel aangebracht en deze was heel dik.
    Ik heb deze met water verdund en opnieuw erop gebracht.
    beantwoord
  • En wat denkt jouw leraar erover Marie ?
    beantwoord
  • Niets dat door het schuren Misschieen kwam.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.