ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > printerinkt bakken?

weet iemand of je inkt van de computer bovenop een glazuur kunt bakken?
of kan/mag dit niet?
zou je de inkt nog kunnen zien of zal deze vervagen?

9 antwoorden

  • Ik denk het niet dat er nog iets van te zien zal zijn.
    beantwoord
  • Er zijn wel printers ( geen kleurenprinters)waarbij het ijzeroxide gehalte voldoende is om na een stook tekst of tekening achter te laten echter dan moet je wel printen op transferpapier.
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • heb toenstraks een plaatje uitgeprint natgemaakt, een ander papiertje op gelegt en met een mesje over het plaatje heen gegaan.dan kun je het plaatje overzetten. alleen is de vraag dan nog of dit met klei ook zo gaat en dat je het dan nog zichtbaar af kunt bakken. was trouwens gewoon papier en plaatje was best goed zichtbaar op het andere papier
    beantwoord
  • Paul Scott besteed in 'Ceramics and Print' aandacht aan het overzetten van laserprints en fotocopieen op klei.
    Inkjet zal, zoals Lucien al schreef, wegbranden.
    Laserprint van sommige printers gaat wel door het ijzergehalte in de toner.
    Succes,
    Gerrit Sman
    beantwoord
  • Als ik het me nog goed herinner waren dit toners met keramische pigmenten en zijn alle kleuren hiermee mogelijk.
    beantwoord
  • Al van fotolithografie gehoord?
    Claudia Sochacki geeft er cursus in.
    Door middel van een fotokopie breng je een beeld over op leerharde klei.
    beantwoord
  • Gerda, hoe gaat dat dan? Een fotokopie overbrengen op leerharde klei kan ik nog volgen, maar dan heb je alleen nog maar een afdruk van inkt. En dan...?
    beantwoord
  • Je mengt je oxiden of kleurstoffen met lijnzaadolie.
    Je inkt je kopie hiermee in,afdoppen met water en daarna afdrukken.
    Dit is een verkorte versie,probeer ergens een demonstratie mee te maken.
    beantwoord
  • De vraag was bovendien, of iemand weet of je printerinkt op glazuur kan bakken.
    Er zijn overigens genoeg publicaties over het onderwerp fokopie op leerharde klei. Bijv. in het boek "Decoreren en glazuren van keramiek" door Jo Conell, in "Handboek voor de POTTENBAKKER" van Josie Warshaw of in "Handboek voor de pottenbakker" door Kenneth Clark, om er slechts 3 te noemen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.