ALGEMEEN > Foto op keramiek, transfers etc. > Uit welk materiaal bestaan transfers?

Uit welk materiaal bestaat het laagje dat uiteindelijk op het keramiek terecht komt en dat tijdens de stook verbrandt?

6 antwoorden

  • ik heb inmiddels in het ekwc-boek 'the ceramic process' gelezen dat het papier met een gom behandeld is en dat de cover coat een dunne plastic film is. Maar dan weet ik nog niet uit welk materiaal het plastic bestaat... iemand een idee?
    beantwoord
  • Waar het materiaal uit bestaat weet ik niet. Het heet 'cover coat' - zit in een blikje en stinkt enorm - en is verkrijgbaar bij Keramikos.
    beantwoord
  • Misschien kun je het de fabrikant vragen.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • In het geval van een watertransfer wordt de afbeelding gedrukt op een licht poreus papier dat bedekt is met een in water oplosbare gomlaag (dextrine).

    Door de transfer nat te maken lost de gomlaag op en kan de transfer van het papier op vrijwel elke gladde, gesloten ondergrond worden afgeschoven, zoals bijvoorbeeld aardewerk of glas.
    Wanneer de voorwerpen waarop de transfers zijn aangebracht in de oven worden verhit, zal de organische afdeklak wegbranden.
    beantwoord
  • Hallo Iris,
    De vraag gaat volgens mij niet over het papier maar over de covercoat.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Voor het maken van transfers heb je nodig: opglazuur, medium, cover coat en transferpapier. Werkwijze:
    - Opglazuur aanmaken met transparante schildersmedium
    - schilder of teken met de aangemaakte opglazuur op transferpapier
    - laat drogen. Daarna met kwast of spuit een laagje cover coat er overheen zetten
    - Als het geheel droog is, heb je een zelfgemaakte transfer.
    Het medium is wateroplosbaar. De cover coat is NIET met water oplosbaar, maar met thinner.
    Alle benodigdheden zijn te koop bij leveranciers voor pottenbakkersbenodigd-heden. Kijk voor adressen op deze site onder: handige adressen: http://www.klei.nl/wereld-van-klei/materialen
    De cover coat is een afdeklaag, weet niet wat de samenstelling is. Informeer eens bij SDL Produkties. Adres staat onder handige adressen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.