ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Dompelen in kwastglazuur???

Hallo allemaal,
Na het maken van allerlei staaltjes wil ik nu het kwastglazuur van Botz en LCF op mijn projecten gaan aanbrengen. Ik ben een beginneling dus ik denk dat ik het me kan veroorloven deze vraag te stellen zonder de keramiekpolitie op m'n dak te krijgen.
Ik zou het liefst mijn werk willen dompelen in kwastglazuur. Is dat mogelijk of moet ik daarvoor echt zelf glazuur aanmaken. Dat laatste wil ik in de toekomst zeer zeker gaan doen maar is nu nog geen optie. De reden dat ik wil dompelen is omdat ik denk dat ik daarmee niet te dik of te dun kan werken. Ook hoop ik eventueel overlappende lijnen van de kwastaanzet te voorkomen. Waarschijnlijk zit ik er helemaal naast maar ik ben benieuwd of het kan. Kan je kwastglazuur gebruiken om te dompelen?

Groeten,

Marieken


11 antwoorden

  • Waarom probeer je het niet Marieke?
    Ik zou de kwastglazuur dunner maken met water en mijn werkstuk bevochtigen en dan dompelen.
    Je mag best van de ge ijkte paadjes afwijken voor een verrassend resultaat.

    Frans
    beantwoord
  • Marieken, als je zaken wil dompelen doe je dat met (al dan niet zelf gemaakte ) poederglazuur waar je water en een emulgator aan toevoegt. Kwastglazuren bevatten een extra dosis emulgatoren om het uitsmeren te vergemakkelijken en zijn daarboven ook een stuk duurder.
    beantwoord
  • Dank je wel voor je snelle reactie, Lucien.

    Ik heb echter alleen maar kwastglazuur in huis en wil zo graag m'n werk z.s.m afmaken. Uit je antwoord haal ik echter dat dompelen geen optie is. Als leek dacht ik dat het in theorie mogelijk had kunnen zijn. M'n objecten passen precies in de potjes. Het was zo verleidelijk...
    Thanks!

    Marieken
    beantwoord
  • Marieke, gewoon doen hoor! Het is wel verstandig om eerst een paar proefstukjes te proberen om te kijken of het er niet te dik of te dun opkomt. In het eerste geval kun je de glazuur verdunnen met wat water, in het 2e, houd de werkstukken iets langer in de glazuur.
    beantwoord
  • Hoi Anneke,

    Da's wel een super aantrekkelijk antwoord. Ik denk dat ik het vanavond gewoon ga proberen. Ziet het er te dik uit, doe ik er, zoals je aangeeft, water bij. Zal ik het werk eerst nog met een vochtige spons moeten "afstoffen"? Bij het het maken van de (geschilderde) staaltjes heb ik dat niet gedaan. Geen rare uitkomsten gehad so far. Dompelen vergt misschien wat meer voorwerk???

    Groetjes,

    Marieken
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Ik had je reactie nog niet gezien. Ook jij onwijs bedankt voor je antwoord.
    Nu weet ik zeker dat ik gewoon ga dompelen. Maar...een verrassend resultaat wil ik niet hoor...ik wil van het paadje af en een "gewenst" resultaat :)
    Ik heb genoeg staaltjes...de lelijkste zal ik eerst dompelen en bakken.

    Ik weet nu tenminste dat ik niet helemaal krom gedacht heb. Het is, zoals Lucien zegt, kostbaar spul. Ik wilde niet zomaar, zonder goede informatie, het risico nemen m'n glazuur te verspillen. Nu ik jullie goedkeuring heb, kan ik (mochten het misbaksels worden) alle schuld van me afwenden.

    Ik laat jullie het eindresultaat tzt zien. Thanks!

    Fijne dag allemaal,

    Marieke
    beantwoord
  • "Je mag best van de geijkte paadjes afwijken."
    Een antwoord wat mij aanspreekt.
    En Anneke,rare uitkomsten kunnen ook verrassend zijn. persoonlijk vindt ik dat het boeiende van werken met klei en glazuren?
    Grts Jan

    (eigenlijk mis ik nou een smyley)
    beantwoord
  • Jan, ik ben ook gek op rare uitkomsten, hoewel die uitspraak niet van mij is.
    (Ik wil ook wel een smiley...)
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Het dompelen in kwastglazuur is gelukt! Maar...daar waar ik op het uiteinde latex gebruikt heb, met de bedoeling dit in een andere kleur te schilderen, is een "kraagje" ontstaan. Er zit een wit ringetje, van ongeglazuurde klei, tussen de kleuren.
    Kan ik dit in een tweede glazuurbrand wegwerken? Denken jullie een oplossing te hebben om dit voortaan te voorkomen? Ik heb nog bijna dertig gelijksoortige voorwerpen te gaan. Het zou toch in 1 x goed moeten kunnen gaan. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

    Overigens moet ik er wel bij vermelden dat dit een proefstook was van twee geschilderde en drie gedompelde objecten. De geschilderden zijn wel gelukt. Waarom ik nog steeds wil dompelen? Het werkt tig keer sneller en ik wil dit project snel achter de rug hebben. Haastige spoed...ik weet 't.

    Groetjes,

    Marieken
    beantwoord
  • @Jan en Anneke,
    De oorspronkelijke smiley's waren lettertekens.
    ;-)
    :-)
    :-D

    enz.
    Dit heb je altijd wel ergens op je toetsenbord zitten. :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Koop poederglazuur! Stuk goedkoper. Ik meng gewoon met water en dompel giet en kwast wat af.....:-) ;-) Heb wel eens pehatine gebruikt. Vind het duur en heb t gevoel dat er behanglijm in zit. Pakje behanglijm is ook stuk goedkoper ;-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.