ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > glazuur bladdert af direct bij het opdrogen

Ik heb een verdroogde pot kwastglazuur (Veka GL35025 maanblauw mat) opnieuw met water vermengd, maar nu bladdert de glazuur direct van de klei zodra hij opdroogt. Is hier wat aan te doen?
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Dunner glazuren.
    beantwoord
  • Het glazuur verdunnen heb ik gedaan, maar dan moet ik meerdere lagen aanbrengen om het dekkend te krijgen. En dan bladdert het alsnog af. ( ook al als het nog vrij dun is)
    beantwoord
  • Petra, ik kan zien op de foto dat de glazuurlaag er te dik op zit. Door meerdere lagen op elkaar te zetten, gaat de natte laatste laag door krimpen, de droge laag eronder loswrikken. Eventueel waterdragende lijm aan het glazuur toevoegen ( behanglijm is niet voldoende ).
    beantwoord
  • Lucien, wat bedoel je met een waterdragende lijm? Is Pehatine iets? of Tylose?
    beantwoord
  • Arabische gom, houtlijm op waterbasis, e.d.
    beantwoord
  • Ja, dat euvel ken ik. Ik had een bord geglazuurd en daarna heb ik daar nog een vrij dikke glazuur overheen gegoten. De zwarte glazuur was helemaal losgekomen. Ik heb het weer een beetje teruggebogen en toen gewoon gebakken. Als het losliggende glazuur niet is verschoven, kun je het volgens mij gewoon bakken en kijken wat er gebeurt. Op een platte plaat of bord gaat dat meestal goed.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.