ALGEMEEN > Glas > glasglazuren

Ik ben een beginneling, heb een cursus pottenbakken gedaan. Heb nu zelf een draaischijf en kleine oven.
Ik heb al wat gedaan met engobe en glazuur. Maar wil het nu met glas proberen.
Ik heb veel restjes "glas in lood"glas gekregen. Ik heb al over borax gehoord. Ik weet niet hoe het werkt.
Maar is er ook een boekje of folder over te krijgen hoe dat moet? groeten Anja
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Anja,
    Ik zag dat er nog niemand antwoord heeft gegeven ,ik wekt wel eens met glas ,maar doe dat alleen in schalen ik weet niet of dat je vraag is .
    Zelf maak ik het glas fijn ,de borax doe ik erop voor het smelten van het glas [ik kan wel een mail sturen met foto,s van wat schalen waar glas inverwerkt zit ].
    Heb zelf ook nooit boekjes gezien met uitleg .
    Groeten Gerrie Scherpenzeel
    beantwoord
  • Maar als je glas in schalen verwerkt, dan alleen de binnenkant? Want blijft het ook aan de buitenkant zitten?
    Je mag me best een mail sturen, maar is het verstandig om mijn emailadres hier te vermelden?
    beantwoord
  • Anja,
    Je kunt glas nooit aan de buitenkant verwerken,en ook niet in de natte klei om dat de klei krimpt en het glas niet. Ik voeg morgen wel een foto toe op deze forum
    Denk er wel aan dat je met glas werkt doe het voorzichtig .Kom niet met je handen aan het glas ook als je het in kleine stukjes maak, doe dit in een washandje en daarover heen nog weer een doek dan kun je het met de hamer stuk slaan, zo kan het glas geen kant op. Leg het glas met een lepeltje op de plaats,
    Gerrie
    beantwoord
  • Anja. Ik heb een paar maanden geleden net van een vriend van mij, ook afvalstukjes glas gekeregen, die bedoeld waren voor glas in lood. Ook ik heb geprobeerd om het mee te bakken in de klei.
    Kleine monstertjes gemaakt van klei. glas er in gedrukt.
    Ook monstertjes gemaakt van hetzelfde glas, maar dan zo fijn geslagen, dat het bijna poeder was.
    Bij alle monstertjes smelt het glas niet bij een temp. van 1020 graden. Het is echter wel een leuk resultaat als je op die manier een stukje mozaiek in de klei wil hebben. het glas verliest zijn glans, wordt een beetje dof, maar het behoudt zijn kleur. Geel,groen,wit,blijft helder van kleur. De rode wordt echter veel donkerder. Deze wordt bruin, bijna zwart. Het glas verliest zijn scherpe puntjes, dus ná het bakken is het goed aan te raken. Ik zou het rustig zo in een schaal,pot of wat voor vorm durven drukken. Nog fijner gemaakt, bijna in poedervorm, heeft een minder goed resultaat. Het glas blijft enigszins scherp, maar je kunt de temperatuur van de oven natuurlijk ook verhogen. Glas smelt lang niet helemaal, bij een temperatuur van 1020 graden.
    Je hebt hier natuurlijk ook te maken met een hardere glassoort. Immers bedoeld voor glas in lood, zal sterker moeten zijn. Het zal tegen vorst, trillingen, noem maar op, moeten kunnen.
    Een beter smeltresultaat heb ik met spiegel. Dunne spiegel, het liefst van een slechte kwaliteit, smelt mooi uit. Mijn eraringen zijn dus anders dan die van Gerrie.
    Ik ben van mening, dat als het glas gaat smelten, of zachter wordt, de klei er om heen rustig kan gaan krimpen. De klei 'duwt' als het ware, het glas wel aan de kant. Ik heb kleine monstertjes gemaakt, van 6 bij 6 cm. en daar dus het glas ingeduwd. Verder geen werk er aan verricht en zo krijg je een beeld van wat het worden gaat. Het is een kleine moeite. Je moet alleen even wat geduld oefenen vóór je zicht hebt, op wat het worden gaat...... Ik raad je aan even wat monstertjes te maken, vóór dat je het in een werkstuk plaatst, waar je veel werk mee gehad hebt. Misschien vind je het achteraf helemaal niet mooi. Misschien vind je het ook wel geweldig!!!! Ik wens je veel succes en we zijn nieuwsgierig naar jou resultaten!!!!!
    Marrie
    beantwoord
  • Heb onder algemene onderwerpen 2 foto,s geplaats van schalen met glas.
    Gerrie
    beantwoord
  • heel vroeger ging ik op het handenarbeid klupje van de lagere school, een asbak maken en onderin knikkers leggen om mee te bakken. Een heel leuk resultaat. Dus waarom zou ander glas niet kunnen?
    beantwoord
  • Dat van die knikkers interesseert mij wel, die zullen dan neem ik aan vervormen, welke stook temperatuur is er gebruikt?
    Dank, groetjes, Marianne.
    beantwoord
  • Bij welke temperatuur smelten knikkers , en bij welke temperatuur dun glas.
    Bij voorbaat dank voor reactie,
    Marianne.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.