ALGEMEEN > Tegels - platen klei > Plaat uithollen aan achterzijde om kromtrekken te voorkomen?

Ik heb een gedenksteen gemaakt van 50 x 40 cm en 5 cm dik. Gemaakt van vorstvrije klei (1795). Hij komt buiten te liggen met een glasplaat erboven op bevestigd. Mijn vraag is zou je de plaat aan de achterzijde in banen uithollen om het kromtrekken tijdens de stook te verminderen? en hoe hoog zou je de steen bakken. Zelf denk ik rond de 1200 graden.

7 antwoorden

  • Kijk eens onder de trefwoorden: kleiplaten en tegels. Misschien vind je daar een antwoord op je vraag.
    beantwoord
  • Hallo I.,
    Je bedoelt waarschijnlijk dat deze klei vorstbestendig is. Ik moet je waarschuwen dat je deze klei beslist boven de 1220 graden moet stoken om ervoor te zorgen dat deze tegen de vorst kan. De informatie van de leverancier is eigenlijk onvolledig (=onjuist) op dit punt. Uithollen aan de achterkant is geen remedie tegen kromtrekken, in tegendeel. Uithollen is raadzaam wanneer de kleiplaat relatief dik is. In feite moet je er voor zorgen dat de oppervlakte behandeling van de voorzijde van de tegel gelijk is aan die van de achterkant. Strijk je de voorkant glad, zorg dan ook dat je de achterkant vergelijkbaar glad maakt. Vervolgens is het van groot belang het drogen zowel als het stoken zeer langzaam te doen. Keer de tegel geregeld om tijdens het droogproces om te voorkomen dat een zijde meer droogt dan de andere.
    Succes ermee
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dag I.
    Voor zover ik weet (maar ik doe dit nog niet zo heel lang):
    Kromtrekken is vooral tijdens drogen een probleem.
    En vorstbestendig is de steen pas wanneer deze helemaal dicht gesinterd is. Dus op de maximum temperatuur bakken. Moet op het pak klei staan hoe hoog dat is. Maar zou wel boven de 1200 graden Celsius moeten zijn.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties!
    Ingrid
    beantwoord
  • Goedenmorgen,
    Als beginneling zijnde,doe ik iets simpels,ik leg gewicht op de plaat tijdens het drogen en tijdens het biscuitstoken leg ik er ook van alles op...En zo bak ik dunne platen van 35a 40 cm doorsnede.
    Wat ik wel soms heb is dat er kleine scheurtjes aan de zijkant komen. Maar ik zal eens kijken bij platen en tegels.
    Groeten, Anne
    beantwoord
  • Hallo Anne,

    Dit is een aanpak van een beginneling. Zo zorg je ervoor dat je problemen krijgt met de kwartssprong (573 graden); vandaar de radiale scheurtjes midden in de zijkant van de tegel. Bij het stoken van tegels kun je deze beter ahw. laten zweven boven de ovenplaat door dezes op kleine rolletjes klei of op triangels te plaatsen.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Anne, volgens mij zijn er twee oorzaken voor de scheurtjes aan de zijkanten. 1 - door het uitrollen van de klei. 2 - Door de plaatselijke reductie door de wijze van stapelen. Het ijzer in de klei gaat door te weinig zuurstof in het centrum van de stapeling krimpen, terwijl er aan de buitenkant nog wel zuurstof voldoende aanwezig is. De platen verticaal stapelen kan dit reeds verhelpen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.