ALGEMEEN > Tegels - platen klei > Gevelsteen

Wie kan me zeggen hoe dik een gevelsteen moet zijn? Ik dacht zelf zo'n vijf cm. Heb nu de basis gemaakt en hier zit nu al 25 kg. klei in. Hij moet 50 x 40 cm. worden.
Wordt zo wel een heel zwaar ding. Doe ik het wel goed?

3 antwoorden

  • Al gekeken bij trefwoord: gevelsteen?
    Klik op onderstaande link: oud.klei.nl/forum/trefwoorden/2708/Gevelsteen
    beantwoord
  • De tegel liefst zo dun mogelijk maken. Hoe dikker de gevelsteen wordt gemaakt, des te groter de problemen bij het stoken.
    Nu je de steen al in klei hebt gemaakt kun je die het beste achterlangs uithollen. Laat daarbij aan de randen en midden in de steen hier en daar ruggen staan van 5 cm dikte. Als deze tegel in de oven dicht bij de spiralen komt is het raadzaam bij zowel de biscuit als de glazuur stookt zeer langzaam te stoken tussen 520 en 620 graden, in verband met de zg 'kwartssprong', bijvoorbeeld twee uur of langer. Als het mogelijk is zou ik rondom de tegel ander materiaal plaatsen (bv ovensteuntjes of strips van ovenplaat of ander werk). Dit voorkomt directe straling van de spiralen op de rand van de tegel. Dit soort maatregelen zijn vooral belangrijk bij grote platte tegels. Na de stook kun je de holle tegel eventueel vullen met specie, niet met gips.
    Veel succes ermee.

    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank je Michel,

    Ik heb de basis wel gemaakt, maar er kan nog makkelijk een laagje af hoor. Het stoken moet ik waarschijnlijk uitbesteden omdat de steen niet in mijn oven past.
    Aan de andere kant is het ook een mooie reden om nu eindelijk eens die nieuwe oven te bestellen :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.