ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Pinholes op draaiklei Vingerling 144

Meestal draai ik met witte draaiklei Creaton 254, biscuit stoken op 960 en glazuren met zelf aangemaakte kwastglazuur Cag 68 (Joop Cock) en stoken op 1060 en 40 min. pendelen. Prima resultaat! Nou wou ik eens een ander kleur klei uitproberen, donkerbruin Vingerling K144 (zonder charmotte) draaide geweldig! Had ook nog van witte (creaton 254)én bruine (Vingerl. K144) proefplaatjes gemaakt met daarop engobe kleurtjes en mijn glazuur. Zag er allemaal prima uit op beide kleikleuren. Fijn aan de slag gegaan met de bruine klei; wat een pottenbakkers verdriet, de bruine potten zaten onder de pinholes, de witte kwamen weer perfect uit de oven! Weet iemand wat ik fout heb gedaan en zijn de pinholes nog weg te krigen?

11 antwoorden

  • Inge,

    Over pinholes is al veel geschreven op het forum. Heel recent nog in deze thread:
    http://oud.klei.nl/forum/o/6569/pin-holes?nm=ov

    Groet,
    Geert

    beantwoord
  • Of kijk onder trefwoorden: pinholes, luchtbellen
    beantwoord
  • Geert. Je verwees naar de discussie over pinholes, je zei, heel recent, maar het was een discussie uit 2005!
    Maar ik haalde er toch weer nieuwe tips uit. o.a. over het afwassen van biscuit gestookte werkstukken alvorens te glazuren. Heb ik nog nooit gedaan, maar ga dat nu doen. En, belangrijk voor voorkoming van pinholes: tijdens het glazuren roer ik het glazuur vaak door. Begrijp nu dat ik dan te veel luchtbellen maak. Zal er voortaan op letten. Dus, hoewel ik al heel veel jaren met keramiek en glazuren bezig ben, is het forum voor mij nog steeds leerzaam en dus onmisbaar!! Trouwens, het werkstuk van mijn foto is opeens verkocht voor een goede prijs. zal binnenkort een andere foto kiezen. Tjalda
    beantwoord
  • Hoi Tjalda,

    De link verwijst naar een discussie die 31-3 begonnen is, maar dat maakt niet uit.
    Mbt roeren en luchtbellen die daarbij ontstaan: dat ging over gietklei. Luchtbelletjen in gietklei kunnen later tot pinholes in het glazuur leiden.

    Groet, Geert

    beantwoord
  • Ben er inmiddels achter dat het geen pinholes maar blazen zijn in mijn glazuur die worden veroorzaakt door de mangaan in de draaiklei. Bestaat er dan ook donkere klei zonder mangaan of een glazuur die hier tegen kan? En zijn mijn potten nog te redden, heb ze al een 2e keer gebakken, nog steeds blazen......
    beantwoord
  • Wij hadden hetzelfde probleem met deze klei Inge
    In overleg met de fabrikant hebben we het stookschema aangepast en daarna was het probleem verdwenen.
    Door gasvorming in de klei en het voortijdig sluiten van de glazuur ging het mis.
    De oplossing was de laatste 150 graden langzamer stoken zodat gassen meer gelegenheid kregen om te ontsnappen.

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans, wat fijn dat iemand mijn probleem herkent! Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit met mijn oven moet aanpakken.... Je schrijft als oplossing de laatste 150 graden langzamer stoken (neem aan in de glazuurbrand)... Hoe pak je dit aan, ik stel eerste de uren in, dan tot het aantal graden, dan de eind temperatuur en dan de pendeltijd..... Moet je dan de eerste temperatuur en de eind temp. hetzelfde instellen, en hoe hang doe je daar dan over? Groetjes Inge
    beantwoord
  • Wij kunnen iets meer met de stookcomputer Inge
    Wij kunnen stappen in het stookprogramma aanbrengen zodoende is mogelijk de laatste 150 graden langzamer te stoken.
    Bij jou zal de hele stookcurve wat langzamer moeten.
    Soms is een uur langer al voldoende dat zal je uit moeten vinden begin b.v. met 2 uur en kijk hoe het eruit ziet.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reactie. De laatste keer heb ik al wat langer gestookt (6 uur, 600 gr. dan naar 1060 en 30 min pendelen). Ik denk dat het nog één keer ga proberen met mijn potten vol met blazen....Misschien in 10 uur naar 1000 gr. en dan naar de eindtemp van 1060 met weer 30 min pendelen. Zal laten weten hoe dit afloopt. Groetjes Inge
    beantwoord
  • De blazen zijn onherstelbaar Inge
    Als je langzamer stookt is ook dat pendelen in te korten.

    Frans
    beantwoord
  • Er zijn verschillende oorzaken te noemen voor het ontstaan van blazen in het glazuur. Die kunnen zijn dat het glazuur niet voldoende is uitgesmolten (oplossing: langzamer stoken/pendelen/ herstoken). Het kan zijn dat het glazuur is gaan koken door te hoog of te lang stoken (oplossing: sneller stoken/niet pendelen); het product met blazen moet als verloren worden beschouwd. De derde mogelijkheid is dat er tijdens het uitsmelten van het glazuur gassen vrijkomen uit de scherf. Ik vermoed dat hier de gassen die vrijkomen uit de mangaan klei de oorzaak zijn. In dat geval zou ik vooral niet langzamer stoken of de eindtemperatuur aanhouden. Je kunt dat ook eens uitproberen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.