ALGEMEEN > Glazuur - problemen > pin-holes

sinds korte tijd verschijnen er steeds vaker pin-holes in mijn glazuur. Bij 1 porseleinsoort (KPCM Limoges Imerys) verschijnen er miniscule luchtbelletjes in de glazuur bij de andere 3 soorten ziet. het er fantastisch mooi uit naast de pin-holes. Ik gebruik verschillende soorten porselein wit of door en door gekleurd. glazuur sp452-F transparant glanzende porselein glazuur van keramikos temp 1200-1300. aangemaakt 1/1 poedermassa en water met een deel pehatine. De kleurstoffen kunnen tot 1300 gestookt worden.
Ik bisquit traag tot 960. was de bordjes met water. glazuurstook 1260 met pendel van 17 minuten.

8 antwoorden

  • Ik heb als advies gekregen om de bordjes goed te laten drogen na het wassen; ongeveer een dag tot ze niet meer koud aanvoelen.
    glazuur te kwasten: 3 maal kruisgewijs, en dan weer een dag wachten voor ze in de oven te zetten. In deze wachtperiode kan er natuurlijk wel stof op het werkstuk komen. misschien dat hier een oplossing in zit?
    En het lijkt erop dat de werken van onderin de oven minder pinholes vertonen maar dat kan natuurlijk ook 2 keer toevallig zijn.
    beantwoord
  • het lijkt erop dat de onderste laag uit de oven minder pin-holes heeft,
    maar dat kan misschien ook een toevalligheid zijn de afgelopen keer.
    beantwoord
  • pinhole
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jeniffer,

    Deze link bevat denk ik interessante informatie:
    http://oud.klei.nl/forum/o/465/pin-holes?nm=t

    Succes, Geert
    beantwoord
  • bedankt voor je link, Ik heb dit indd allemaal gelezen.
    ik wrijf ook de droge glazuur zacht met de vinger.
    Ik maak de glazuur al dunner aan dan recept.
    Ik voeg pehatine toe.
    Schoonmaken van de stukken doe ik enkel voor ik glazuur erop doe met water zal dat nu zeker met een ontvetter proberen.
    Misschien heeft het dan toch iets met de stook te maken?
    beantwoord
  • Jeniffer,

    In mijn introductiecursus glazuurtechniek (op www.geerttheunissen.nl) heb ik er het volgende over geschreven:

    Speldenprikken
    Tijdens het opstoken ontstaan er in de scherf en het glazuur allerlei dampen en gassen, die uit het glazuur moeten trekken. Dit veroorzaakt gaatjes of poriƫn in de glazuurlaag. Door op een voldoende hoge temperatuur te stoken, of de eindtemperatuur wat langer aan te houden trekken deze gaatjes weer dicht. Objecten met speldenprikken kun je gewoon nog een keer bakken.

    Wat ik verder doe is op 1000 graden bisquit stoken met een kwartier pendelen. Misschien dat dat ook helpt.
    Ook kan het zijn dat het glazuur te dik is aangebracht.

    Groet, Geert



    beantwoord
  • Jennifer,
    Omdat ik in een andere vraag zag dat je ook problemen hebt met luchtbellen in gietklei, en ik denk dat het een met het ander te maken heeft, ben ik wat verder gaan zoeken. In het boekje van Wesselink kwam ik een en ander tegen wat ik hier kort samenvat.

    - oorzaak van pinholes is bijna altijd in de scherf gelegen, ook al openbaren ze zich in het glazuur
    - komt vaak voor bij zirkoonglazuren, vooral boven 1100 gr.
    - je moet hoog genoeg bisquit stoken ( maar hij geeft niet aan wat hoog genoeg is), vooral als de atmosfeer niet zuiver oxiderend is (speelt vooral bij gasovens)
    - gladbrand mag niet te hoog en niet te laag zijn ( beide kan dus tot pinholes leiden)
    Mbt de klei-massa:
    - slechte menging waarbij lucht in de massa wordt geslagen
    - onvoldoende staan van de massa voor het gebruik, waardoor de lucht niet de tijd krijgt te ontwijken
    - te lang staan vd massa waardoor zich rottingsgassen ontwikkelen
    ( hij geeft niet aan wat te lang of te kort is....)
    - een slibpomp die lucht in de massa slaat
    - gebruik van oude of slechte gipsvormen waardoor er gips in de massa komt
    (Opmerking: houd gips en klei strikt gescheiden, gipsstukjes in klei is funest)
    - gebruik van stoffige/ vuile gipsvormen
    - vuil op de bisquit voor het glazuren
    - te lang staan van bisquit voor het glazuren, waardoor het vocht opneemt ( opmerking: snap ik niet waarom dat een probleem zou zijn, tijdens het glazuren neemt de bisquit ook water op uit het glazuur, dat verdampt in de eerste fase vh opstoken??)

    Mbt glazuur bakken:
    - niet te snel opstoken en ook niet te snel afkoelen
    - lang genoeg pendelen zodat het glazuur tijd krijgt om uit te vloeien na het ontwijken van de gassen uit de scherf

    Een boel dingen om naar te kijken dus! Als je eruit bent hoor ik graag wat uiteindelijk de oorzaak was.
    Succes.


    beantwoord
  • Beste Geert,
    nog niet helemaal opgelost ,maar met verschillende testen kom ik een heel eind.

    Eerst van al alles een heel goed gezeefd met mesh 60.
    Helaas is mijn atelier behoorlijk stoffig door verschillende werkzaamheden.
    Ik ga dus nu op zoek naar een andere plek om glazuur op de bisque aan te brengen.

    De luchtbellen in de massa zijn al heel veel minder nu zeven.

    Ik heb de pinholes in reeds gestookte glazuur uitgefreesd en opnieuw geglazuurd en gestookt. Dit levert af en toe zeer goed resultaat.

    Echter blijft er in de glazuur nog steeds een miniscule waas van luchtbelletjes achter. Ook na zeven en verdunnen glazuur.

    snel meer resultaat en bedankt voor alle tips.



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.