ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku oven bouwen

Ik ga een kennis in Frankrijk helpen om van een grote ton een raku oven te bouwen.Neem Isolatie deken mee (is hier goedkoper) Heb al veel informatie vergaard, o.a op site van de Alchemist en heb ook alle vragen over raku op dit Forum doorgelezen. Resten mij twee vragen. Is het handig om Fiber board te gebruiken voor deksel en bodem? Is dat voldoende of moet er nog een laagje deken onder? En ik las dat je ter versteviging een dun laagje Veldspaat spuit. Ik heb ook al zelf Knopen gemaakt.
Heeft iemand nog meer tips voor mij?
Verder verheug ik mij op mijn reisje naar Zuid Frankrijk en daar gezellig samen te stoken!
Alvast bedankt. Tjalda

5 antwoorden

  • Tjalda, in HET KLEIBOEK van L.Versluys staat achteraan een bijlage i.v.m. het bouwen van een raku-oven in een olieton.
    Bodem en deksel afwerken met een keramisch hardboard, maar dat kan je daar allemaal in detail vinden. ook de samenstelling van de brander.
    beantwoord
  • Tjalda,twee tips:
    - je kunt ook Ytong blokken gebruiken voor ovens zolang het om lagere temperaturen gaat (ik meen tot max 1100 graden). Die zijn heel goedkoop, gemakkelijk te verwerken en te koop in iedere bouwmarkt. Maar met name voor de deksel van een raku oven wel lastig omdat die natuurlijk open moet kunnen terwijl de oven heet is.
    - let op dat je geen vezels inademt van die keramische dekens en fiberboard, het is ongezond spul. Draag een stofmasker bij het verwerken van ervan.
    Succes! Geert
    beantwoord
  • dag tjalda
    kijk ook eens naar de filmpjes op you-tube.
    bvb => Raku kiln - Ovenbouwdag

    http://www.youtube.com/watch?v=OgZTqGmXqBE

    en er zijn er nog een aantal
    mvg,
    mjk
    beantwoord
  • Lucien,Geert en MJK, bedankt voor jullie reaktie. Ik ga toch maar voor de dekens, neem stofmasker mee.
    Maar nog een vraag over de versteviging met VELDSPAAT . Ik neem aan een dun papje spuiten.Een of meerdere keren? En moet je eerst een aparte stook doen, of wordt de wand vanzelf hard bij de eerste Raku stook?
    Bij voorbaat dank.
    N.B.Ik heb trouwens een aantal filmpjes op youtube bekeken, ook over andere onderwerpen. Allemaal zeer leerzaam.
    beantwoord
  • Tjalda, om de keramische vezels te fixeren gebruik ik een oplossing van natriumbicarbonaat en verstuif dit met een plantenspuit. Als na de eerste stook het deken nog niet ' krokant ' genoeg is, herhaal ik dit verstuiven. Veldspaat gaat barsten en afschilferen.
    Werken met een ovenplaat boven de brander heeft ook geen zin. Laat de vlam schuin gericht naar binnen wijzen op zo'n wijze dat de vlam langs de ovenwand scheert en zo spiraalsgewijze naar boven toe gaat. De vlam mag niet direct op de stukken gericht zijn. Maak daarvoor een denkbeeldige kleinere cirkel als de diameter van de bodem. De stukken kan je ook op restantjes Ytong-blokjes plaatsen. Maak ook vooral de uitgang niet te klein. ( ingang - uitgangverhouding : 6/10 )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.