ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku-glazuur wordt ook min of meer zwart?

Wie weet waarom veel werkjes in mijn laatste rakustook mislukt zijn. Het glazuur is niet mooi glanzend maar dof grijzig geworden. Ik had koper en blauw van Keramikos. Wat zou ik verkeerd gedaan hebben. Te hoog gestookt? Dacht toch rond de 1000 graden te zitten. Wie heeft er een tip?

8 antwoorden

  • Wat is precies het probleem?? Dof grijzig, heb je dan wel goed uitgepoetst? Heb je misschien een foto?
    beantwoord
  • wauw wat een snelle reactie!
    Het glazuur lijkt wel verbrand?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • JC, mij lijkt het of je de ganse stook in reductie gedaan hebt. Even verduidelijken:
    Dit is wanneer je teveel gas en te weinig zuurstof in je oven hebt. ofwel moet je de gasdruk verlagen ( < 1 bar ), ofwel is de uitgang te klein. ( gasinvoer versus uitgang : 3 op 5 ).
    Reduceren doe je maar pas als het glazuur is uitgesmolten, en dat maakt een thermokopppel je niet wijs. Als het glazuur gaat glimmen als olie, dan is je glazuur gaar en kan je reduceren ( 5 min. volstaan ruimschoots ).
    Wat is het probleem: Er is over de hele stook carbon-vorming waardoor ook het glazuur niet kan uitsmelten en alles grauw en dof blijft. Grijze vlekken in het glazuur ( wat uitgesmolten is ) komt meestal doordat het glazuur lood bevat en dit door reductie grijs wordt.
    Als dit nog niet duidelijk begrepen is, laat maar iets weten.
    beantwoord
  • De druk was minder dan 1 bar en de verhouding 3/5 zie foto's Ovensteen te laag misschien of brander er te diep in geweest? Steen op gat bovenop gelegd, beter niet meer doen?

    ps superbedankt voor je reactie!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • JC,
    - Leg NOOIT een steen op de uitgang om deze te verkleinen. Dit is de reden dat je werk totaal is gecarboniseerd door te vroege en te lange reductie. Als je primaire wil reduceren, voer dan de gasdruk op. Op het ogenblik dat er een vlam uit het schouwgat te zien is ben je aan het reduceren.
    - De brander NOOIT één centimeter binnen de ovenwand plaatsen. Je belet hierdoor de luchttoevoer om het gas te laten ontbranden.
    - En dat de verhouding ingang-uitgang 3/5 is, heb ik mijn twijfels. Ik schat volgens de foto's in bijlage dat de ingang rond de 10 cm zit. Uitgang moet dan minstens 17 cm zijn. ???
    - Indien je de brander in een hoek van 45 ° plaatst, zodat de vlam langs de wanden likt heb je geen ovenplaat nodig en spaar je ruimte.
    beantwoord
  • Zou het kunnen dat een stook korter dan een uur kan duren wanneer de uitgang iets groter wordt Lucien? De combinatie 3/5 heb ik niet helemaal en aangezien ik toch de deken moet vernieuwen, deze al in huis heb, zou ik het meteen kunnen laten veranderen.....
    De prijs van de nieuwe gasflessen zijn in Nederland namelijk momenteel best wel hoog. Zeker wanneer men in bepaalde periodes veel stookt.... Mijn gasfles kost namelijk (dagprijs) tussen de €32,-. en €38,-. Zou fijn zijn als ik wat voordeliger kon stoken. Momenteel haal ik 6 - 7 stoken uit een fles. Naar mijn idee is dat ook afhankelijk van de temp. buiten. (olievat)
    Wel heb ik altijd prachtige resultaten en tja..dat is wél wat waard.. :-)
    beantwoord
  • De stook in een olieton duurt nooit langer dan 3/4 uur.
    De gasdruk ( propaan ) zit tussen 0,5 en 0,7 bar.
    Reduceren gebeurd pas als het glazuur gaar is. Dit kan men zien via de uitgang. Ik voer enkel de gasdruk op naar 1 bar of iets meer, tot ik een vlam zie. Als er een terugslag is in de ingang, is het schouwgat te klein. Hoe kleiner het schouwgat, hoe langer de stook duurt. Ik heb nog een olieton geschikt om van 1000 naar 1200°C te gaan in 3 minuten. Daar is de ingang-uitgang-verhouding 1 op 2.
    Hoeveel keer ik stook met één gasfles heb ik nog niet opgeteld, maar is een pak meer dan 7 stoken.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor de uitleg. Ik zal het gat aan de bovenkant eens groter maken en zien of dat een beetje gas scheelt.... :-)
    Dat zou wel fijn zijn want dat drukt de kosten behoorlijk!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.