ALGEMEEN > Glazuur - problemen > luchtbellen in glazuur

Dag allemaal,
Ik ben nu een poos al testend aan het zoeken naar een transparant basisglazuur voor 1050 graden en heb op dit moment dit glazuur. Ik zal hier niet verder ingaan op wat eraan vooraf gegaan is omdat het dan nogal een lang verhaal wordt, maar in het kort is dit een glazuur waarbij ik een en ander aan heb gepast (SiO en AlO gehalte) omdat het wat te stug en nog niet transparant was.
Nu krijg ik deze luchtbellen in het glazuur, hoe meer smelter ik toevoeg hoe meer en kleinere bellen. Aan het oppervlak zijn er alleen kleine putjes met gladde randen.
Mijn recept is
Frit 3221 22.1
Frit 2958 33.2
Potash Feldspar 15.0
Kaolin 22.1
SiO 7,5
Bentonite 3
Ik pendel 40 minuten en er is aan de testen nog geen glazefix o.i.d. toegevoegd.
Ik dacht eerder dit op te lossen door smelters toe te voegen of het AlO gehalte te verlagen zodat het gas makkelijker het glazuur kon verlaten maar wanneer ik dat doe gaat mijn glazuur lopen en soms ook koken.
Er liggen nu wat ongestookte testen klaar waarbij ik gewerkt heb met de tips die voornamelijk op gassen die uit de klei komen gericht zijn die ik o.a. op dit forum en digitalfire heb gevonden, bijvoorbeeld de scherf eerst vochtig maken of eerst een engobe aanbrengen.

Ik heb er inmiddels veel over gelezen en er kunnen zoveel redenen voor de luchtbellen zijn dat ik even niet meer weet hoe ik nu het beste verder kan. Daarom deze vraag aan jullie, wat kan ik nu het beste eerst gaan testen en waar het probleem het eerst in zoeken? In het recept, de klei of het stookschema? Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Ingrid, als je tijd 7 uur bedraagt om 1050 °C te bereiken is er zeker niks mis met de stook. Gassen uit de klei zijn ook al uit te sluiten als je ruwbak 950°C gehaald heeft. Rest nog het glazuur.
    Indien bovenstaande recept de uitgang is, lijkt het me of deze glazuur is op 1050°C onmogelijk gesmolten te krijgen.
    Beide friites zijn van het Alkali-(calc.) boraat type.
    digitalfire.com/.../ferro_frit_3221_358.html
    en
    digitalfire.com/.../frit_2958_2225.html
    Deze vertegenwoordigen maar 55% van het recept en de rest is K.Veldspaat, kaolien en kwarts.
    Probeer eens 85% fritte-aandeel met 5% kaolien, 8% kwarts en 2% bentoniet. Let wel, dit is voor de vuist weg een ruwe schatting. K.veldspaat kan je alvast vergeten. Indien er haarscheurtjes zouden optreden, het kwartsaandeel verlagen. Haarsceurtjes kan je opsporen door wat toner op het staaltje uit te smeren na enkele uren koeling.
    beantwoord
  • Ingrid, pendelen is nodig als het glazuur nog niet is uitgesmolten of iets hoger stoken. Het één of het andere werkt, maar beiden is onnodig.
    beantwoord
  • Lucien,
    Dankjewel voor je snelle reactie.
    Fijn om te horen dat het waarschijnlijk niet aan gassen in de klei ligt, dat leek me het moeilijkst om aan te pakken.
    Wat betreft de frittes, ik gebruik niet die van ferro, maar deze 3221 digitalfire.com/.../frit_3221_2223.html.
    Ik ga het eens proberen zoals jij aangeeft met de frittes die ik er nu ook in heb zitten.
    Heb je het idee dat het nog zin heeft om ipv kaolien gecalcineerde kaolien te gebruiken? Dan komen er wat minder gassen vrij maar het verschil lijkt me eigenlijk maar minimaal.

    beantwoord
  • Sorry, zie nu pas dat de samenstelling van beide frittes 3221 bijna gelijk is.

    beantwoord
  • Ingrid, gecalcineerde kaolien mist enkel het mol.gebonden water. Dus niks om zorgen te maken omtrent natuurlijke kaolien.
    P.S. Er bestaat maar één fritte 3221, en die is van Ferro.
    Het kan gebeuren dat de data fout wordt overgenomen door de leveranciers.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.