ALGEMEEN > Tegels - platen klei > wat is in dit geval de beste werkwijze?

Beste Klei-mensen,
Ik wil jullie het volgende vragen: ik ben een gevelsteen aan het maken en heb daarvoor een witbakkende kleisoort in gedachten die als hoogste baktemperatuur 1180 graden heeft. Omdat de steen buiten hangt wil ik 'm het liefst zo hard mogelijk hebben dus op die temperatuur stoken.
Dan wil ik ook glazuur gebruiken. Maar mijn steengoedglazuur vraagt om een stooktemp. van 1220 tot 1260 en mijn aardewerkglazuur kan op max 1040 graden. Ik kan beide glazuren dus niet gebruiken als ik de 1180 graden van de klei aanhoud. Wat kan ik nu het beste doen?
Alvast bedankt voor het advies.

Groet, Kristine
gevraagd

8 antwoorden

  • Kristine, Je kunt de steen eerst stoken op 1180 graden en daarna glazuren met het aardewerkglazuur en stoken op 1040.
    Gr, Ingrid
    beantwoord
  • Kristine, wat zijn de onder- en bovengrens temperatuur van deze klei? ( eventueel samenstelling of fabrieks nummer )
    beantwoord
  • Dank voor je reactie Lucien, De ondergrens is 1000 graden en de bovengrens is 1180.
    Ingrid, ook bedankt voor je reactie, ik heb dat ook overwogen, maar zie dan twee nadelen: bij verschillende baktemperatuur van klei en glazuur bestaat de kans dat het glazuur eraf breekt bij vorst. dat heb ik me laten vertellen. En ten tweede, ik heb geen ervaring met glazuren op zo hard gebakken klei, ben bang dat het glazuur niet meer in de scherf trekt als deze zo hard gebakken is?
    En ja, het liefst stook ik alles in één keer. Ben benieuwd of Lucien nog een advies heeft.
    Lucien, je vroeg ook naar het fabrieksnummer dat is K40000, aardewerk/steengoed, 2,0 mm chamotte.
    beantwoord
  • Kristine, ik kan niet veel met dit nummer als je de fabrikant er niet bij vermeld. Maar goed, met deze gegevens weet ik toch al iets, nl dat de bisquitstook op dezelfde temperatuur kan gestookt worden als de glazuurbrand. Heb je niks van glazuur wat op 1060 - 1080°C kan gestookt worden? 1040°C zal vermoedelijk wel volstaan. Koop in het vervolg klei met poederchamotte 40% volume. Beter dan 2 mm. met 20% volume.
    Geen schrik voor buiten. Gevelstenen of dakpannen zijn ook niet steengoed gebakken.
    beantwoord
  • Industrie keramische grondstoffen staat er met kleine lettertjes op de zak. Bij Veka gekocht. Ik heb even bij m'n glazuren gekeken, was me niet eerder opgevallen dat de max temperatuur soms verschilt per kleur bij Botzaardewerkglazuur. Nou ik ga maar gewoon stoken op 1040 graden. Doe het liefst alles in één keer. Zal ook nog een lusterstook moeten doen, dat lijkt me voldoende, dankjewel Lucien.
    beantwoord
  • Kristine, je kan aan je leverancier steeds de data opvragen van klei of ander grondstof. Nuttig om weten wie de fabrikant is en over welk fabrieksnummer het gaat. Even een voorbeeld geven:
    http://www.witgert.de/de/witgert/fr_tone.html

    In de PDF bestanden kan je alle data vinden, wat zeer nuttig is.
    beantwoord
  • Hallo Kristine,
    Als je een steengoedklei gebruikt dien je deze toch wel voldoende hoog te bakken om er voor te zorgen dat de waterabsorptie onder de 2,5% blijft. Als de scherf meer water opneemt kan dat vorstproblemen geven, vooral als de tegel is geglazuurd. Het vocht wordt dan opgesloten achter de glazuurlaag. Zou je niet glazuren dan kan de scherf een hogere absorptie aan.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dankje Michel, ik heb de oplossing gevonden. Ik heb ontdekt dat Duncan-concepts-glazuur waarvan ik ook een aantal flesjes heb , tot 1200 graden gebakken kan worden.
    De klei heeft een max van 1180 graden. Dus nu kan ik het wel stoken op één temperatuur en inderdaad op de hoogst mogelijke temperatuur die voor deze klei mogelijk is. Ik heb cones van 1136 3n 1186 graden. Twijfel nog een beetje welke ik zal nemen. De hoogste temperatuur kan ook mijn glazuur verbranden. Heb jij toevallig ervaring met Duncan Concepts en dat stoken op een hoge temperatuur?
    Groet!

    Kristine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.