ALGEMEEN > Glazuur - problemen > luchtbelletjes

Heb al eerder een vraag gesteld over dat het glazuur er afsprong!
Dat is ondertussen verholpen.
alleen zit ik nu nog met het volgende probleem allemaal kleine luchtbelletjes, in het gedeelte wat geschilderd is.
Ik maak gebruik van zwart pigment en g1000 glazuur. Kan ik wat toevoegen aan het pigment om dit te verhelpen? Of moet ik het verder zoeken in het stook schema? Biscuit is gebakken in 6 uur naar 600 graden en dan door stoken naar 955 graden. glazuur is gebakken in 5 uur naar 600 graden en dan door naar 1060 en 20 minuten pendelen.
Alvast bedankt.



Bijlagen:

7 antwoorden

  • Donny, wat een prachtig werk !!!!
    Als ik het goed heb begrepen heb je zuiver zwart pigment gebruikt? Indien dit zo is komt het doordat het pigment als anti-flux gaat werken, gezien dit pigment in zijn zuivere vorm nog niet gaat smelten. En zoals je zelf al aangaf kan wat glazuur ( 10-20% ) aan het pigment het probleem verholpen zijn.
    beantwoord
  • Hallo lucien, bedankt voor de reactie.

    Ik zit eigenlijk met het volgende ik heb vaker geprobeert om glazuur toe tevoegen aan me pigment, alleen als ik er mee wil schilderen is het zowat niet te verwerken met een penseel, ik gebruik pehatine door het pigment en door het glazuur met spuiten.

    Mijn twijfel ligt eigenlijk bij het stook proces, ik heb 3x een proefbaksels gedaan en heb ik totaal geen last gehad van luchtbelletje's. Deze 3x heb ik niet gependeld, nu heb ik twee baksels gedaan inclusief pendelen en heb ik luchtbelletje's.

    Nu is mijn vraag kan het hier aan liggen? Ik wil een proefbaksel doen met meerdere mogenlijkheden om zo snel mogenlijk een conclusie te kunnen trekken.
    beantwoord
  • Donny, indien het glazuur je kleurmengsel te dik maakt kan je beter er wat laag smeltende fritte aan toevoegen. Indien nog te dik zou er ook natriumbicarbonaat aan kunnen toevoegen.
    Bij de tests zou het kunnen dat je het pigment er dunner hebt opgebracht dan op de vaas. Indien het pigment er dun opzit zal het glazuur alsnog kunnen penetreren tot de scherf en een goede binding geven. Als je zuiver pigment gebruikt gaat dit het smelten verhinderen, gezien zwart pigment algauw 1250°C nodig heeft om te sinteren en kan door de dikte als antiflux reageren. Pendelen zal niet helpen. Fritte of natriumbicarbonaat werkt als flux/smelter en gaat het smeltpunt van het pigment verlagen. Verder moet je het niet zoeken. Je zult wel een rits proefjes moeten maken betreft de hoeveelheid flux-materiaal.
    beantwoord
  • Nog even over het schilderen met pigment: zulke verf vloeit beter als je het aanmaakt met wat bij ons in Engeland Universal Medium heet, in plaats van water. UM is een heldere dunne vloeistof op basis van propylene glycol (antivries) en CMC, die voornameleijk gebruikt wordt om poederglazuur kwastbaar te maken. In NL bestaat vast iets soortgelijks; zoniet dan zou je kunnen proberen het te maken.
    Deflocculeren met wat glycerine helpt ook goed.

    Misschien zou je ook kunnen experimenteren met zwarte onderglazuur ipv pigment; dat heeft een lager smeltpunt omdat er al flux inzit. Het is maar een idee...

    Zoals Lucien zei: wat een prachtig werk!
    beantwoord
  • Maria, dit zijn inderdaad zeer waardevolle tips.
    Opmerking: kant-en-klaar onderglazuur is wel iets duurder dan instant colors ( pigment ).
    beantwoord
  • Lucien,

    Moet ik de fritten toevoegen alleen aan het pigment of ook aan het glazuur zelf?

    Misschien nog belangrijk om te melden ik spuit het biscuit af met glazuur om, vervolgens er een voorstelling op te schilderen daarna glazuur ik het weer af.

    Wij hebben nog een zak staan met fritte 3701f natriumboorsilicaat is dit ook toepasbaar voor dit probleem?


    Maria, bedankt voor de reactie.

    Wij maken gebruik van tylose en pehatine
    om het kleur beter strijkbaarder te maken
    beantwoord
  • Donny, ik heb duidelijk aangegeven ( en zie ook post Maria ) dat de laag smeltende fritte of natriumbicarbonaat bij het pigment moet om zijn sinterpunt te verlagen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.