ALGEMEEN > Tegels - platen klei > mal van relief-tegel

Beste mensen van Klei!
Allereerst wil ik iedereen een fijne jaarwisseling toewensen! En dan nu mijn vraag. Ik wil een mal maken van een gevelsteen.(de link naar mallen maken is niet meer in werking in het archief helaas). Ik voeg een foto bij van de gevelsteen. Nu vraag ik me af of ik deze het beste van gips of van rubber kan maken? Ik weet niet goed wat het voordeel of het nadeel van deze methodes zijn.
Alvast bedankt.

De gevelsteen waarvan ik een mal wil maken is te zien in mijn profielfotp. Ik vind het geen bezwaar om deze opnieuw te maken mocht dit voor het maken van een de mal nodig zijn.
Kristine

3 antwoorden

  • Hoi Kristine,

    Ik denk dat het handigste is als je de gevelsteen van klei namaakt.
    Hier maak je dan een mal van met gips. Let wel op de undercuts. Deze kun je eventueel van klei (namaak klei model van de gevelsteen) recht maken. Waarna je ze later als je ze hebt afgegoten met de hand kunt bijwerken.

    Ik ga er vanuit dat je de gevelsteen in klei wilt afdrukken en afbakken. Maar eigenlijk staat dat niet in het bericht.

    Als je een mal maakt van rubber kun je wel de druk techniek uitvoeren. Zelf gebruik ik geen rubber, aangezien dit vaak best wel duur is. Rubber neemt ook geen vocht op uit de klei.

    Succes
    beantwoord
  • Dankjewel Laila, voor je waardevolle advies. Inderdaad heb ik het niet over gietklei gehad omdat dat dat ook een optie is al voel ik meer voor het walsen van de klei in een mal. Wat is de reden dat ik de gevelsteen het beste opnieuw kan maken? Omdat dit origineel vaak stuk gaat bij het losmaken uit de mal? Ik zag nog een andere reden: de originele gevelsteen is gebakken en dus flink gekrompen. Als ik daar een afdruk van maak en weer met klei een nieuwe maak wordt ie nog weer kleiner. Ik begrijp uit wat je schrijft dat bij een rubber mal de klei in de mal kan blijven plakken?
    beantwoord
  • Hoi Kristine,

    Ja, klopt. Inderdaad vanwege de krimp, maar ook het behouden van de eerste gevelsteen. Als ook dacht ik dat het niet zo'n moeilijke vorm is om snel na te maken in de klei. Klei is zachter en makkelijker een mal van te maken met gips.
    Het enige dat je let op de undercuts (weet even niet in nl hoe je dit noemt) bij het maken van de gevelsteen in klei voor de mal, vooral bij het dieren lichaam lijkt het te zitten. Deze kan je dan bijwerken in de latere afgedrukte kleivorm. Anders lost de gedrukte vorm niet makkelijk uit de mal.

    Ik weet niet precies of de klei zal blijven plakken in een rubberen mal, geloof dat je hiervoor losmiddel kan gebruiken. Echter ben ik niet zo thuis in rubberen mallen voor keramiek, aangezien rubber best wel prijzig is in vergelijking met gips.
    Bij het maken van de gipsen mal kun je het eerst wat spetteren over de vorm, de eerste laag beetje dun opbrengen voor de details. De tweede laag kun je eventueel verstevigen door gips met cocos fiber of jute te verstevigen door de gips, maar is misschien niet perse nodig voor deze vorm.
    groetjes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.