ALGEMEEN > Glazuur - problemen > luchtbellen

Over anderhalve week moet er werk klaar zijn voor een expositie. Ik ben erg laat met glazuren: ik ben er namelijk bang van geworden. Het maken van mijn werk kost erg veel tijd. Ik gebruik porseleinachtige witte klei 4048 van Fuchs met pigmenten. Met mijn eigen glazuurtje op 1150 graden liepen de kleuren door, dus heb ik woensdag F9696 gekocht bij Cock, bereik 1020 - 1260 graden. Newtty Janssens gebruikt G202 (1020-1280) van Keramikos, maar volgens Keramikos is het glazuur van Cock hetzelfde. Ellis adviseerde niet tot 1260 te stoken omdat er dan craquelé zou optreden. Ik was van plan op 1200 te stoken zodat de klei wel witachtig blijft (op 1240 wordt het al donkerder)maar wat sterker dan op 1150. Proefstookje gedaan met schaaltje: in 4 uur naar 565 graden, dan voluit naar 1200, 20 minuten pendelen, totaal ongeveer 9 uur. Resultaat: véél luchtbellen. Wat nu ? Opnieuw stoken ? Maar twee keer stoken = één keer stoken op hogere temperatuur, dus niet vergelijkbaar. Nieuw werkstukje erin en dan langer pendelen ? Of naar 1220 graden ? Ik zit echt met de handen in het haar !

4 antwoorden

  • Wat vervelend voor je. Als je geen luchtbellen hebt gehad bij een vergelijkbare stooksnelheid en op de zelfde scherf met dit glazuur, lijkt het mij dat deze twee glazuren niet hetzelfde zijn.
    Overigens is het advies van Ellis totale onzin. Het is niet door hoger stoken dat een glazuur craquelé gaat krijgen maar door een verschil in relatie tussen de scherf en het glazuur. Bij de hogere temperatuur stook is dus een andere klei gebruikt.
    Je kunt proberen opnieuw te stoken. Als de luchtbellen ontstaan in het glazuur kunnen deze dan verdwijnen. Maar, als de luchtbellen zijn ontstaan door gasvorming in de scherf is hoger stoken geen oplossing.
    Welke zijn de pigmenten die je hebt toegevoegd aan de klei?
    beantwoord
  • De pigmenten zijn van Keramikos en van Cock Keramiek.
    Maar ik heb nog even gebeld met Ellis: volgens haar ligt het eraan dat ik na de bicuitstook de scherf nog schuur. En daar zou ze weleens helemaal gelijk in kunnen hebben. Van een ander werkstukje kwam inderdaad stof af. Zo ontzettend stom van mij om daar niet aan te denken ! Dus nu zal ik dat ene schaaltje nog eens stoken, maar daar verwacht ik dus niet zoveel van als het stof de boosdoener is, en ik zet er een schoongewassen en geglazuurd kommetje bij.
    Gasvorming in de scherf lijkt mij in ieder geval niet het probleem, want ik heb dit nog nooit gehad.
    Heb je overigens misschien een verklaring dat na de glazuurstook de (met name blauwe en zwarte) pigmenten in de klei doorgelopen zijn naar de lichte kleuren ? Is dat door het cobalt dat erin zit ?
    beantwoord
  • Hallo Jozefien,
    Mij is niet duidelijk wat je met je vraag bedoelt.
    Ik neem aan dat je het hebt over kleurpigmenten en niet over kleurende oxides. Op zich moeten kleurpigmenten niet uitbloeden in de omliggende (witte?) klei. Zwart en donkerblauw pigment dat je door een kleimassa mengt vereist een grondige menging. Waarschijnlijk zijn deze pigmenten enigszins vermengd met de lichtere kleuren klei en krijg je dat pas na de glazuurstook pas duidelijk te zien.
    Ik hoop je hiermee enigszins een bevredigend antwoord te hebben gegeven. Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Het is echt zo dat blauw en zwart doorloopt in de lichte kleuren, misschien wel door een te dikke laag glazuur.
    De luchtbellen zijn na nog een keer stoken op 1200 iets minder geworden, dus nog maar eens gestookt op 1240, gaf nog eens minder belletjes, maar glad wordt het niet.
    Andere werkjes dunner gespoten met glazuur van art d'argile (1230-1280) en gladgewreven, gestookt op 1240, maar ook dat wordt niet strak, beetje bobbelig.
    Om moedeloos van te worden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.