ALGEMEEN > Klei - algemeen > hergebruik klei

Dag, ik heb sinds een weekje een eigen draaischijf thuis. Mijn vraag is hoe ik e.e.a. organiseer rondom het hergebruiken van de klei. Ik wil namelijk vooral gaan oefenen en geen klei moeten weggooien.
Hoe pak ik dat concreet aan?
Alvast bedankt voor de hulp!
gr Joyce

14 antwoorden

  • In principe gewoon de gebruikte, dus zeg maar "mislukte" gedraaide versies in een bak of emmer doen en deze later, als ze nog goed vochtig zijn, doorwalken en opnieuw gebruiken.
    Klei die al droog is, in (ook) een emmer of bak en net onder water zetten. Zelf schep ik de natte met water opgenomen kleimassa dan na enkele dagen in een ondiepe gipsen bak, zodat het vocht uit de klei trekt en je later een kneedbare klei weer overhoudt. Deze weer doorwalken en opnieuw gebruiken.
    Je kunt ook natte klei op een gipsen plaat uitsmeren. Dit kan al meteen zo gauw je een mislukt potje gedraaid hebt en deze weer van de draaischijf afhaalt...
    Een gipsen plaat kun je zelf maken.
    Succes😊
    beantwoord
  • Dag Jeanine, bedankt voor je antwoord. Begrijp ik het goed dat het gips dan het water opneemt? Maar dan moet zo'n gipsplaat daarna ook weer drogen neem ik aan? En dat doorwalken is een ander woord voor doorkneden? Ik ben een beginner, dus ik vraag het maar.
    gr Joyce
    beantwoord
  • Ha Joyce, vragen staat vrij!

    Doorwalken is inderdaad kneden. Dat is om de luchtbelletjes uit de klei te halen, en de klei wordt zo weer soepel om er verder mee te werken. Met name als je gaat draaien is dit aan te bevelen.

    Het gips neemt inderdaad water op, en als de kleimassa er weer uit is gehaald, is het gips na een paar dagen wel weer droog. Ik zelf heb een gipsen ondiepe grote schaalvorm gemaakt een keer, en daar "kieper" ik dan de natte kleimassa in.
    Je kunt ook een plaatgips maken, waar je dan later de slappe klei op uitsmeert.
    Hoe gaat dat.
    Maak op een vlak werkvlak eerst een soort omranding van klei. Een wand van klei van plusminus 4cm hoog en een paar cm dik, en die bevestig je stevig op de ondergrond. Het hoeft niet lineaal recht te zijn, van mijn part maak je een ronde vorm. Dan maak je gips aan, en giet je die op het werkvlak, waarna deze vanzelf uitvloeit tot die wand van klei. Dat snap je wel he😊
    Gips uit laten harden, kleirand lostrekken en als vanzelf kun je de plaat later van je werkvlak tillen. Daarna moet het gips verder drogen, kan best wel een week duren bij een flinke plaat. Je voelt vanzelf als deze helemaal droog is.
    Nou als dat allemaal gebeurd is, is de plaat klaar om klei op te drogen.
    Dan is het zaak dat je door ervaring een beetje leert voelen wanneer de klei een mooie soepele kneedbare massa is geworden.
    Maar goed, probeer het zo maar eens.
    Je kunt ook een oude gipsen drukmal gebruiken eventueel, mocht je die ergens hebben. Hartelijke groet!
    beantwoord
  • Super, dankjewel, Jeanine. Dat doorwalken is nog een hele kunst, merk ik wel. Ik heb, ondanks naar mijn idee lang doorkneden en een aantal keren omhoog halen en neerdrukken van de klei op de schijf, nog veel luchtbelletjes in de klei. Op les is dat vrijwel nooit het geval. Ga er eens op googelen, blijkbaar doe ik het niet op de goede manier.
    beantwoord
  • Joyce, misschien lukt het om deze eens te bekijken:

    https://m.youtube.com/watch?v=MvDq3w3KjCM

    beantwoord
  • Ik meende een tijd geleden op het forum te hebben gelezen dat je zo'n gipsen kleiplaat het beste in laagjes kon opbouwen. Maar wat gebeurt er dan als je dat niet doet?
    Als je het laagje voor laagje doet, kun je het volgende laagje dan al gieten terwijl de gips van de vorige laag nog warm is, of verstoor je dan een proces?
    beantwoord
  • Els, als ik het goed heb, juist niet in kleine laagjes opbouwen. Een nieuwe laag hecht, naar mijn weten, niet goed op de oude laag. Ik heb wel eens mallen gemaakt en ik giet deze in 1 keer af. Met de warmte ontwikkeling valt het best wel mee. Niet in de war met kunsthars? Deze is het beste om in lagen te gieten vanwege de warmte die daarbij vrijkomt.
    beantwoord
  • Inderdaad, eens met Marcel. Gips in een keer rustig er in gieten.
    Overigens heb ik me horen vertellen ooit, dat er ook bij de bouwmarkt gipsen platen te koop zijn...
    beantwoord
  • Die zijn daar te koop maar volgens mij zijn die wel te dun. Ik heb vandaag een plaat van 45 bij 50 en 5 dik gekocht bij Silex. 15 euro ex btw, daar ga ik hem niet zelf voor maken.
    beantwoord
  • Luciën Tinck heeft het wel eens over een materiaal gehad wat bij de bouwmarkt te verkrijgen was, maar ik weet niet meer wat.
    beantwoord
  • beantwoord
  • Hoi Marcel, nee, ik ben niet in de war met kunsthars. Gips wordt warm tijdens het stijven. Dus ik vroeg me af of het kwaad kan om er op dat moment al nieuwe gips overheen te gieten.

    Hier http://oud.klei.nl/forum/o/4558/gipsmal%20dikker%20maken?nm=t (gipsmal dikker maken) en hier http://oud.klei.nl/forum/o/5498/Over%20gips%20repareren?nm=t (Over gips repareren) wordt ook geschreven over gips in laagjes aanbrengen.
    Ik denk dat ik op mijn vraag kom door dit zinnetje uit "Over gips repareren": "Bouw de uitbreiding van de gips langzaam op, laagje voor laagje." Maar het gaat, nu ik het nog eens nalees, hier niet over het maken van een compleet nieuw gipsobject, maar het gaat over het toevoegen van gips aan een bestaand gipsobject.

    beantwoord
  • Enkele tips voor uitgedroogde klei:
    Uitgedroogde klei (1)
    Is een brood klei keihard, sla het dan in kleine gelijke stukken. Doe deze stukken in een emmer en giet er voor ¼ deel heet water over. Dek de emmer af tot de volgende dag. Dan de klei uit de emmer halen, eventueel laten opstijven op een gipsplaat en vervolgens doorkneden tot een bruikbare klei.

    Uitgedroogde klei (2)
    Een andere methode, geschikt voor klei die nog niet helemaal uitgedroogd is.
    Bovenaan de buitenzijde van de kleiklomp opstaande randen maken, zodat er een ‘waterteiltje’ \__/ ontstaat. Water in het ‘teiltje’ gieten. Enkele uren laten staan. Water eraf gieten, de kleiklomp goed in plastic verpakken en een nacht laten rusten. Zonodig herhalen.
    beantwoord
  • Dankjewel, hier kan ik wel wat mee. Die gipsplaat gaat er komen en verder is het een kwestie van aan gaan voelen wat nodig is, begrijp ik wel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.