ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > draad voor hangend werk bij glazuurstook


Ik wil graag lepeltjes hangend stoken tijdens de glazuurstook.
Nu lees ik van alles over kanthaldraad en kralenstandaards maar ik wil graag weten wie heeft ervaring met goed draad (ik stook max 1100 gr) wat niet door gaat hangen als er een tiental lepeltjes aan hangt.
Wat voor een draad kan ik goed gebruiken?

6 antwoorden

  • Geen ander draad maar de overspanning verkleinen door de draad tussen de lepeltjes te ondersteunen. Misschien dat dit helpt?! www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Datisdus al zeker niet Kanthal draad, gezien A1 tot 20% gaat uitzetten bij verhitting. Ik veronderstel dat er een gaatje voorzien is om die lepeltjes te kunnen ophangen. Gebruik hiervoor Chroom-Nikkelstaal, te koop bij speciaalzaken ( welding ), op rol en in staafjes ( lassen ). Diameter zo groot mogelijk kiezen.
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de antwoorden Michel en Lucien. Het gaat idd om lepeltjes met een gaatje, eerder stookte ik ze liggend o pl triangels maar ik vind dan de puntjes die je er in de glazuur krijgt niet mooi. Ik had toevallig een stuk autogeen lasdraad liggen hier heb ik mee getest. Eerst zonder lepeltjes er aan dat ging goed maar met lepeltjes zakte de draad toch door. Misschien idd een idee om het draad niet te lang te maken of tussendoor te ondersteunen. Ik ga verder testen! Bedankt, groetjes Carien
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik bedoel een draad of staafje van > 3 mm. Lengte < 10 cm.
    beantwoord
  • Zojuist de oven geopend en het is gelukt!
    Ik heb een autogene lasdraad gebruikt van 3mm en deze extra ondersteund zodat de lepeltjes maar op een kort stukje draad hangen.
    Nu is het draad goed gebleven. Nogmaals dank Lucien en Michel!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er goed uit, Carien. Mooi om te onthouden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.