ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Porselein op biscuit spuiten?

Was onlangs in Milsbeek en zag daar beelden die met porselein poeder gespoten een soort sinterengobe effect hadden.
Bij navraag, kreeg ik te horen, dat er porseleinpoeder met wat molochiet was op gespoten.
Nu heb ik porseleinpoeder gekocht, maar hoeveel molochiet moet ik er door doen en spuit ik het op biscuit gebakken beelden? En op wat voor een temperatuur? Mijn klei kan tot 1280 oC.
gevraagd

8 antwoorden

  • Geen goed idee om er molochiet bij te voegen. Een of ander veldspaat toevoegen zal beter werken.

    digitalfire.com/.../molochite_1034.html

    Kijk eens op ' trefwoorden ':sinterengobe.
    beantwoord
  • De molochiet is waarschijnlijk toegevoegd om de extreme krimp van het porselein tegen te gaan. Gewoon testjes maken, zou ik zeggen.
    beantwoord
  • Extra molochiet gaat hier als antifux werken, met het gevolg dat, zelfs op 1250°C gestookt, niet gaat verkleven en verpoederen. Je kan deze samenstelling beter als ovenplaatbeschermer gebruiken. :-)
    beantwoord
  • Hallo, Leuke vraag Martha. Er wordt toch ook wel eens molochiet aan gietporselein gevoegd om de krimp tegen te gaan? Het leek me logisch maar blijkbaar werkt het dus niet Lucien?
    beantwoord
  • Nee Cecilia, zo werkt dat niet. :-)
    Mulliet en Molochiet is gebrande kaolien en vergelijkbaar met chamotte. Waarom men in porselein Molochiet of Mulliet gebruikt is omdat daar geen kleurvormende mineralen in zitten, wat men wel heeft bij chamotte, wat in feite gemalen steengoed isen o.a. ijzeroxide bevat. Om slib, of het nu in porselein- of een andere vorm bestaat, heeft de nodige smeltmiddelen vandoen om te hechten aan de scherf ( basevormende oxides ). Porselein bevat al zeer weinig basevormende oxides. Vandaar dat dit zo hoog gestookt dient te worden en het sinterpunt zo hoog ligt. Hier is het dus geen zaak om dit slib minder te laten krimpen, maar wel om het te laten hechten, en daar zal Molochiet zeker niet aan bijdragen.
    beantwoord
  • Mijn doel is ee, sneeuwwitte sinterengobe te krijgen, dmv porselein poeder.
    Wie heeft hier ervaring mee??
    Mijn eigen sinterengobe maak ik van kp101 met gecalcineerde kaoline, kan ik ipv de KP101 de porselein poeder gebruiken en met gecalcineerde kaoline, omdat Molochiet niet het juiste effect heeft, heb ik begrepen!
    Dank jullie voor de reacties!
    beantwoord
  • Martha, ik heb nogmaals de data van Molochiet opgevist. Hier staat duidelijk dat Molochiet een hoog gecalcineerd kaolien is.

    digitalfire.com/.../molochite_1034.html

    De eenvoudigste wijze om van porseleinpoeder een sinterengobe te maken is er een weinig fritte aan toevoegen. Heeft geen belang welke of zoals ik reeds schreef een veldspaat zoals bv. Nepheline Seyenite.
    digitalfire.com/.../nepheline_syenite_1069.html
    Via testen zal je zelf moeten de verhouding vaststellen. Hangt af van de werktemperatuur, samenstelling van het porseleinpoeder en Seyenite.
    beantwoord
  • Bedankt, Lucien
    , het is me nu duidelijk. Ik ga er mee aan de slag, en proefjes maken!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.