ALGEMEEN > Ovens > Rohde ecotop 60

Hallo forumleden,

De Rohde ecotop 60 is aangeschaft! En ik ben er blij mee alleen heb ik nog niet ermee gestookt (nog niet durven stoken) omdat ik nog met een aantal vragen zit. Misschien dat een van jullie ervaring ermee heeft of me op weg kan helpen. Ik heb ook al bij Keramikos wat informatie ingewonnen maar ben nog niet helemaal zeker van een aantal zaken en misschien dat jullie er ervaring mee hebben.

1. Deze Rohde ecotop heeft een gat in de linkerzijde van de oven waar een keramische buis in moet die dan uitsteekt aan de zijkant. Je kan dan in principe van buiten de oven naar binnenin kijken. Ik noem het maar even een soort schoorsteentje. Want er wordt ook nog een soort schuin afgezaagde metalen buis voor geplaatst (dit zou dan vlammen en warmte tegenhouden. Bij mij zit dit buisje niet helemaal loodrecht erin (hij hangt ietsje naar beneden omdat hij niet helemaal vastklemt in de oven), kan dit kwaad?
2. Er staat ook iets geschreven in de handleiding dat je een 'ventilatiesysteem' op de schuine buis kan aansluiten. Maar ik begrijp het dus goed dat gebruik zonder afvoer (ventilatiebuis) ook mogelijk is? Dus gewoon alleen het schoorsteentje? En dan een raam openlaten tijdens het stoken?
3. Heb ik het goed begrepen dat 'schadelijke dampen en gassen' tot 600 graden uit de oven komen? Maar dat dit met goed ventileren geen kwaad kan? (omdat ik natuurlijk het ontluchtingsgat onderin de moet dichtzetten rond de 600 graden en dan dus in de ruimte moet komen waar de oven staat te stoken).
4. Er zitten 2 keramische 'pluggen' bij de oven, deze zijn bedoeld om het gat aan de zijkant (bij het schoorsteentje) af te sluiten. Wanneer zou je de oven willen afsluiten en wanneer niet? En waar moet de keramische plug dan in? In de keramische buis die uit de oven steekt, of in de oven zelf?
5. Moet ik nieuwe ovenplaten aanschaffen? Bij keramikos zeiden ze van niet zolang ik maar niet boven de 1280 zou stoken (de oven kan tot 1320 graden). Maar ik hoor toch ook graag jullie ervaringen ermee.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben nog een beetje onzeker met deze oven omdat ik nog nooit met een ontluchtingsgat of schoorsteentje in de oven heb gewerkt. Mijn vorige oven was gewoon helemaal afgesloten zonder enige ontluchting of schoorsteentje en dat gaf me wel een veilig gevoel omdat er toch hele hoge temperaturen worden bereikt met de oven..
Bijlagen:
gevraagd

7 antwoorden

  • De schadelijke gassen komen zeker boven 600 graden ook nog uit de oven. Bij voorkeur een ontluchtingsbuis op het pijpje plaatsen en deze buis in opgaande lijn naar buiten geleiden.
    beantwoord
  • Dag Michel, bedankt voor je reactie. Goed om te weten dat een ontluchtingsbuis wel aan te raden is. Weet jij ook waar de keramische plug geplaatst dient te worden als je de oven zou willen afsluiten? Op het keramische pijpje?
    beantwoord
  • Hallo,

    Zelf heb ik ook zo'n oven; geweldig!
    De pluggen gebruik ik nooit.
    Bij verhitting moet de oven zijn overdruk kwijt en als dat niet door het ontluchtingsgat kan moet dat via de kieren tussen mantel/deksel/bodem.
    Het inlaatklepje onderaan laat ik ook altijd open om zuurstof binnen te laten en reductie te voorkomen.
    Ook beter voor de spiralen.
    Het kost naar mijn ervaring nauwelijks meer energie.
    Op het schoorsteentje kun je een pijp of metalen slang aansluiten en zo de waterdamp en gassen (bij sommige klei- en glazuursoorten kunnen die best vies zijn) naar buiten afvoeren.
    Fantastische oven.
    Veel plezier ermee!
    beantwoord
  • Dank je Frans! Goed om te horen dat hij jou zo goed bevalt. Ik ga inderdaad zo'n metalen buis voor ventilatie laten aansluiten zodat de gassen en dampen naar buiten kunnen worden afgevoerd. Ik had inderdaad gehoord dat als het inlaatklepje onderaan open blijft staan, de oven meer energie verbruikt en moeilijker op temperatuur kan komen. Maar dit is dus niet jouw ervaring? Ik zal eens testen als ik de komende tijd ga stoken.
    beantwoord
  • Burgie, bij de opwarming zou ik aanraden toch maar de onderste klep te sluiten, gezien er anders koude lucht wordt aangetrokken, wat nadelig is voor oven en werkstukken. Het schouwgat wel ten allen tijde open laten om, zoals Frans terecht opmerkt, ongewilde reductie te voorkomen. Enkel alles sluiten als je eventueel wilt reduceren, wat je vermoedelijk niet zo snel zult doen in een elektrische oven ( alhoewel het kan onder zekere voorwaarden ). BENEDEN de 100°C kan je wel de onderste klep open laten, bij opwarming om de laatste dampresten te ventileren en bij afkoeling dit sneller te laten verlopen.
    Goede keuze gemaakt.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, in de handleiding staat dat je het onderste luchtgat open moet laten tot een graad of 600/700 omdat dit ook zou zorgen voor een langere levensduur van de spiralen.. Waarom zou ik hem volgens jou al bij 100 graden en hoger moeten sluiten? Omdat het niet goed zou zijn voor het gestookte werk?
    beantwoord
  • Burgie, zoals ik reeds geschreven heb, om het eventuele nog aanwezige water te laten verdampen. Boven deze temperatuur gaat er een koude luchtstroom zijn die het uitzetten van de spiralen onregelmatig laat gebeuren. Het schouwgat volstaat ruimschoots om de gassen te ventileren. Bij sommige ovens ontbreekt dit zelfs. Heeft men daar ook een verklaring voor?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.