ALGEMEEN > Ovens > Opening in deksel van de oven

Ik heb een kleine 40 liter oven en in mijn deksel heeft in het middel een opening gezeten maar deze is dicht gemaakt. Ik hoorde dat het beter is om deze open te maken zodat bij de eerste stook het werk op 950 graden sterker wordt omdat het vocht makelijker uit de over kan ontsnappen.
Er zit een klein rond kijk gaatje in de wand en deze staat open.
gevraagd

12 antwoorden

  • De informatie die je hebt gekregen is niet juist en onvolledig. Met een opening in de deksel kan het vocht inderdaad beter ontsnappen, dan zonder. Dat het werk sterker zou worden is onzin. Echter, na het droogstoken van de klei en het ontsnappen van chemisch gebonden water boven 200 graden, zullen er ook gassen bij hogere temperatuur moeten kunnen ontsnappen. Ook daarvoor is de opening belangrijk. Het ronde (kijk?)gaatje is daarvoor niet voldoende.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Het gat is er omdat al het vocht uit de oven kan. Het laatste vocht dat kristal gebonden is op molecuul niveau, komt los op 600 graden. wanneer je deze temperatuur ongeveer een half uur hebt aan gehouden, dan kan dat gat wat bij jou al dicht is, worden afgesloten. dus ik zou proberen om het gat open te krijgen. De eerste stook zou ik trouwens niet hoger dan 900 graden doen, omdat je bij een hogere biscuit stook de scherf dichter maakt waardoor het glazuur minder makkelijk hecht.
    beantwoord
  • Beste Kees. Ikzelf stook biscuit altijd op 950, de hechting van glazuur is dan nog dik in orde. Lager dan 950 zou ik zelf nooit stoken, de gassen zijn dan nog niet genoeg uit de klei.
    beantwoord
  • Moleculair gebonden water komt reeds vrij op 350°C met 600°C als eindpunt. In deze fase wordt klei omgezet en onomkeerbaar tot steen. Het is ook aan te biscuitstook tot 950°C te doen, gezien de meeste zouten en carbonaatverbindingen zich nog moeten omzetten, wat men de ' burning out' noemt. Lagere stook kan later prblemen geven i.v.m. glazuren. De scherf is nog perfect glazuurbaar op 950°C. Zelfs met steengoedklei zal zelfs 1000°C geen probleem vormen. Ik sluit me volledig aan bij Michel en Marcel.
    beantwoord
  • Ik stook mijn steengoedklei altijd biscuit op 1020 graden en heb geen enkel probleem met glazuren. Ooit gedaan, op advies van een professioneel keramist,om problemen met glazuur te voorkomen en dat bevalt dus goed.
    beantwoord
  • Dank jullie voor jullie tips, ook al heb ik zelf geen vraag gesteld, heb ik weer wat geleerd.
    beantwoord
  • Bedankt voor het meedenken, ik heb inmiddels ook advies bij Keramikos gekregen.
    beantwoord
  • Marjan,
    En ...... dat advies van Keramikos was????
    beantwoord
  • Mijn werk komt goed uit de oven zowel biscuit 950 en glazuur 1050 Atie van Keramikos zei laat het gat maar dicht. Zij vertelde dat de stenen van de oven het vocht door laten Grappig dat je zoveel verschillende adviezen krijg.
    beantwoord
  • De laatste 2 berichten zijn verwijderd. Hebben geen toegevoerde waarde aan de discussie. Mvg Yoka
    beantwoord
  • Marjan, zoals ik reeds heb geschreven gaat de isolatiewaarde van de oven dalen als al dit moleculair gebonden waren door de wanden moet, en dan heb ik het nog niet over carbonaat, nitraat en sulfaat wat zijn weg door de wanden moet vinden.
    beantwoord
  • Oke ik jullie advies opvolgen en het gat openmaken, zodra ik weer heb gestookt dan zal ik het resultaat melden😊
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.