ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Basis glazuur (transparant) voor cone 6 - 7

Beste mensen.
Ik ben op zoek naar een basis transparant glazuur, glanzend, waarmee ik mee kan experimenteren met oxides en dergelijke. Ik heb de 5 x 20 recept gevonden (zie https://digitalfire.com/4sight/education/g1214m_cone_5-7_20x5_glossy_base_glaze_114.html) die wel wat voor mij leek maar ik kan er niet achter komen wat silica Na2O (Engels) is en wat de Nederlandse vervanger is. Help!! (hahahahaha)
gevraagd

15 antwoorden

  • Een recept dat ik al jaren naar volle tevredenheid gebruik is het transparante glazuur van B. Leach.
    Het is heel goed in te kleuren met oxides en/of pigmenten. Ook mooi als je wat zinkoxide toevoegt!
    40 kaliveldspaat - 30 kwarts - 20 krijt - 10 kaolien
    Hoop dat je er iets mee kunt. Succes! Ik stook het op 1250 graden.
    beantwoord
  • Dank je, Jetje. Ik stook op 1240, zou dat ook gaan, denk je?
    beantwoord
  • Dat gaat zeker. Eventueel kun je 10 minuten pendelen, maar dat is niet beslist noodzakelijk.
    beantwoord
  • Dan ga ik daar eens mee experimenteer. Dank je!
    beantwoord
  • Klinkt goed Jeltje. Aan welke hoeveelheid zinkoxide moet ik dan denken? Of doe jij dit alsof je een gerecht maakt en een snufje van iets toevoegt;)
    beantwoord
  • Aan de basis heb ik 6% zinkoxide toegevoegd, soms ook 4% rutiel en bijv. 0,5% cobaltcarbonaat of 1,5% koperoxide, maar er zijn vele andere combinaties mogelijk.
    beantwoord
  • Paul, ik zou zeker testjes maken. En dan zorgvuldig de hoeveelheid noteren. Zo ben ik zelf ook bezig. Zo maak ik vaak testegel met daarop de basisglazuur + een aantal verschillende sterktes van 1 oxide ( of menging van oxides). Wel tijdrovend maar wel zeer nuttig.

    Jeltje, wat doet zinkoxyde aan deze glazuur, wat voor een kleur?
    beantwoord
  • Zinkoxide doet niks met de kleur, maar geeft hele kleine kristalletjes in het glazuur. Als je een hoger percentage toevoegt werkt het dekkend en matterend.Een te hoog percentage kan ongewenste krimp van het glazuur veroorzaken. Kan een leuke serie proefjes opleveren. Succes!
    beantwoord
  • Aha, oke, dank je :-). Ik ga ermee aan de slag!
    beantwoord
  • Zinkoxide doet wel degelijk iets met de kleur. Zink versterkt de blauwkleuring bij gebruik van cobalt.
    beantwoord
  • Bedankt weer Marcel, Jeltje en Lucien. Zelf glazuren maken blijft boeiend!
    beantwoord
  • Jij ook voor je inbreng, Paul. En je bedoelt waarschijnlijk Michel (Lucien?) en Jeltje die ik hierbij ook bedank voor de hulp.
    beantwoord
  • Oef. Ja inderdaad. Sorry Michel.
    beantwoord
  • Beste Jeltje. M`n eerste testjes zijn vandaag uit de oven gekomen. Ik heb ze op 1220 gebakken (150 graden per uur, 30 minuten pendelen) en ze zijn geweldig! De transparant neemt de oxides perfect op en heeft een mooie glans! Hier ga ik zeker verder mee! Nogmaals dank!
    beantwoord
  • Altijd leuk om te horen dat een glazuur gelukt is!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.