ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > celadon op witte klei

Na een verblijf van 5 weken in China waarvan 2 weken in DE celadonstad nl. Longquan, ben ik op zoek naar het ideale celadonrecept met ingrediënten die hier te krijgen zijn. In Longquan gebruikt men lokale klei voor de glazuur en die kan je in ons landje niet krijgen. Volgens Robin Hopper zou dit de Longquan celadon benaderen
Potash Feldspar 33.5
Silica, Quartz, Flint 29.5
Kaolin, China Clay 19
Whiting, Calcium Carbonate 11
Dolomite 5
Bone Ash, Calcium Phosphate 2
Iron oxide 1.26
Total: 101.26
Dat heb ik uitgetest in een gasoventje met reductie vanaf 900 °C en gestookt tot 1300 °C. Op porselein gaf dit een bevredigend resultaat (zie foto) Op witte klei is het bruin/groen en niet zo mooi. Heeft er iemand op witte klei al een mooi resultaat bekomen?
Bijlagen:
gevraagd

2 antwoorden

  • Zo mooi, het geeft haast licht!
    beantwoord
  • Die Longquan celadons zijn inderdaad prachtig. Nog vermelden dat ik ook met okerkleurige klei gedraaid heb in China. Die klei bakt wit zodat de celadons mooi turkoois tot jade waren. Op internet en bevestigd door Lucien Tinck vond ik dat een kleine toevoeging van ijzeroxide (0,3 %) aan de klei, werkt als een trigger en dus het reduceren van het ijzer in het glazuur aanmoedigt. Ik ben nu op zoek naar een geschikte klei om deze glazuur te gebruiken. Met porselein draaien vind ik te stug. De theepot is wel klei, in China, gedraaid en alle onderdelen droog gemonteerd.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.