ALGEMEEN > Klei - Porselein > Wat toevoegen aan gietporselein?

Ik heb een zak KPCL limoge Imerys tableware voor het gieten van porselein, wart en welke hooeveelheid van stelmiddelen moet ik hier aan toevoegen?

11 antwoorden

  • Beste Monique,
    Dat klinkt als een niet al te professioneel antwoord van de leverancier. Als jouw gietporselein CM10 betreft zou het kunnen zijn dat er al stelmiddel in het poeder is verwerkt. Misschien kun je je licht opsteken bij een professioneler leverancier?

    Vraag het de leverancier. Die heeft de juiste informatie beschikbaar. Wees wel duidelijk welk type nummer van de gietporselein je hebt. De toevoeging verschilt per soort gietklei.
    beantwoord
  • Dat heb ik gedaan, ik kreeg als antwoord dat de klanten er water bij deden en dat dat goed ging, daar bleven ze bij, (ik ben een beginneling met gieten)maar naar mijn gevoel moeten er stelmiddelen in, heb het gekocht en dacht zoek het recept op internet erbij, maar kan het vinden, misschien weet iemand het hier op het forum.
    beantwoord
  • http://oud.klei.nl/forum/o/70/Gietklei%20recept

    https://keramiektechniek.wordpress.com/g-gietklei/
    beantwoord
  • Beste Michel, dat vond ik ook, dankjewel voor je antwoord😀 ( ik heb een foto van de zak porselein misschien weet jij (iemand) wat er aan toegevoegd moet worden )
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Monique, ik heb eens rondgekeken en heb wat meer info gevonden over deze porselein, zie: wc.strategyonline.com/AW500.B/Limoges-PC010B%28CM10%29-Porcelain-~25kg/pd.php
    Hier staan een aantal PDF`jes met meer info + het recept. Succes!

    Kopieer de hele link (tot en met .php) en plak deze in je adresbalk van je browser. Ik zie dat de laatste stukken tekst niet meegenomen worden in de link en daarom dus niet werkt.
    beantwoord
  • Wauw, Marcel ontzettend bedankt, ik ga er mee aan de slag en laat weten of het gelukt is (wordt wel volgende week) Marcel, Michel en secretariaat BEDANKT 👍
    beantwoord
  • Graag gedaan. Ja, laat ff weten hoe het gegaan is!
    beantwoord
  • Michel klopt er zit stelmiddel in ( cm 10 ). Marcel, super alle technische data op de site, incl. Liter gietgewicht, achteraf kopt het dat er alleen water in moet ( daar heb je naar mijn mening wel de technische data voor nodig om het te snappen) bedankt voor alle hulp😄
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Monique, toevallig net een bericht geplaatst op het forum over de receptuur van Limoges gietklei. Mag ik vragen welke hoeveelheden je gebruikt hebt en is deze goed gietbaar? Ik heb van de fabriek het volgende recept gekregen maar ben niet tevreden met de substantie, stroperig en daardoor niet gietbaar:
    10 kg PC010B
    4 liter water
    4 g DOLAFLUX B11

    Ik hoor het graag ;)
    ps: Mijn Limoges poeder staat al zo'n 5 jaar, weet niet of er misschien inmiddels een aanpassing is gedaan in de samenstelling!
    beantwoord
  • In naberekening van de data in de link hierboven genoemd zou het dus betekenen dat ik nog water mag toevoegen (800 ml extra op 10 kg poeder/op 10 kg poeder : 4,8 liter water) En verder hoeft er dus eigenlijk niks toegevoegd te worden, ook geen deflocculant? Ik hoor graag jullie ervaringen, bij voorbaat dank!
    beantwoord
  • Monique, heb je nog tips voor mij? Helaas niks meer gehoord op mijn berichten... Groeten!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.