ALGEMEEN > Klei - Porselein > kobaltoxidetekening op porselein

Hallo, een vraagje. Ik heb schaaltjes gegoten in porselein, deze zijn nu mooi gebakken aan 1250 graden. Na het afschuren heb ik ze beschilderd met kobaltoxide, lijntjes en vlakjes. Dit is reeds gebeurd, de tekening is klaar. Kan ik dit zo bakken aan lage temperatuur (1060 graden) en moet ik er een transparant bovenop spuiten? Kan dit ook met ijzeroxide voor een groene tekening. Bij kobalt zal de tekening waarschijnlijk blauw zijn. Vriendelijk dank voor het antwoord.

17 antwoorden

  • Ik zit met dezelfde vraag, vooral naar transparant glazuur op gebakken porselein a1250°
    beantwoord
  • Hi Liliane, ik verwacht dat cobalt inderdaad mooi blauw wordt (mijn ervaring is dus van wel), maar ik zie niet zo goed hoe je groen wilt krijgen met ijzeroxide....
    Ik maak groen meestal met koperoxide, hoewel dat op hogere temperatuur nog wel compleet wil verdwijnen, maar dan zou ik zelf denk ik eerder kiezen voor chroomoxide of een pigment...
    Zelf heb ik destijds wel een transparant glazuur gebruikt, maar ik weet niet wat er gebeurt als je het ongeglazuurd stookt.
    Succes in ieder geval :)
    beantwoord
  • Indien je een kleurvormende oxide gaat gebruiken op 1060°C moet er wel een smeltmiddel aan toegevoegd worden, anders gaat dit oxide niet hechten. Vandaar de reden voor het bestaan van onderglazuren.
    beantwoord
  • Ter bevestiging van hierboven: ik zou dan een blanke glazuur erover aanbrengen, anders kun je de opgebrachte oxide`s er af vegen. Het hecht op die temperatuur niet met klei.
    beantwoord
  • Marcel, dat zuivere oxides zonder smeltpunt verlagende elementen niet hechten komt omdat deze oxides hun sinterpunt nog een stuk hoger liggen dan 1060°C. Indien men deze oxides zeer dun aanbrengt en stookt op 1250°C zal de sintering van de klei de kleurvormende oxides binden aan de scherf.
    beantwoord
  • Aha, dank je voor de info. Ikzelf stook oxides soms kaal (direct) op steengoed, dan blijft het wel goed zitten. Dus die ervaring had ik al, nu weet ik dus ook waarom.
    beantwoord
  • Marcel, maak eens een proefje met oxides die opgelost zijn in pekelwater ( Natrium is een sterke alkali en zal het oxide beter laten uitsmelten en hierdoor een diepere kleur aan geven ).
    beantwoord
  • Mooie tip. Ik zal hem eens uitproberen. Verhouding: 22 procent zout en 78 procent water? Gevonden op internet :-)
    beantwoord
  • Ik zal er in elk geval een transparant over spuiten en dan nog eens laag bakken. Anders zal het oxide wegwaaien zonder hechting. Voor het groen bedoelde ik koperoxide, ik was mis. Ijzeroxide zal meer een bruinrode kleur geven op lage temperatuur. Maar porselein is toch iets moeilijker. Ik zal nog een weekje moeten wachten maar zal hier het resultaat met foto zetten, dat is altijd leerrijk. Ik bak het gietporselein meestal eerst hoog omdat het dan niet zo veel vervormd. Bedankt voor de info.
    beantwoord
  • dacht al dat je koperoxide bedoelde ;)
    beantwoord
  • Liliane, je kan er ook pekelwater over spuiten ( plantenspuit ) en dit geef wat het uitzicht van zoutglazuur.
    beantwoord
  • Lucien, is dit niet slecht voor je oven? Of is het zoutgehalte te laag om schade aan te richten?
    beantwoord
  • Totaal schadeloos voor de oven.Bij zoutglazuur stook gooit men zout in de oven en explodeert als het ware waardoor het natrium zowat overal neerslaat. Hier zit het zout reeds op de scherf en gaat geleidelijk ontbinden in natrium en chloride.
    beantwoord
  • Duidelijk, dank je.
    beantwoord
  • De oven is reeds klaar en afgekoeld. De lijntjes zijn mooi geworden, ik heb er na goed drogen (na de tekening met kobaltoxide) een klein beetje transparant opgezet, ik heb dit met het penseel moeten doen bij gebrek aan een spuit. Het is goed gelukt. Bij het tweede schaaltje (dik gegoten porselein) heb ik er met kobaltoxide een abstracte tekening op gemaakt en dan ook transparant op gezet, dit is ook mooi geworden. Het derde lampekapje in porselein is in 1 x gebakken aan hoge temperatuur, wel met mangaan ingepenseeld. Indien de foto's niet zo duidelijk zijn, mijn excuus, mijn camera trekt geen mooie foto's meer (wazig).Nog veel groetjes en een mooie zonnige dag!
    De foto's staan niet in de goede volgorde, het tweede schaaltje is foto 3, het lampkapje is foto 1, de cobaltvogeltjes en lijntje is foto 2.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Daemen, de foto`s zijn te vaag om er iets uit op te maken. Zou je nog kunnen proberen om ze opnieuw te nemen, misschien met je telefoon (mits daar een camera op zit, natuurlijk :-) ). Ik ben namelijk wel benieuwd naar de uitkomst! Jij ook een mooie dag toegewenst!
    beantwoord
  • Bedankt voor het opvolgen, maar mijn fototoestel weigert nog altijd om mooie foto's te maken. Ik heb nog een oude gsm, gebruik deze bijna niet. Mijn fototoestel ga ik laten nakijken want mooie foto's maken van keramiekwerk is toch belangrijk. Vroeger lukte dit altijd goed, zie hier een vroeger werk van mij. Van zodra ik een goede foto heb stuur ik deze door. Groetjes.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.