ALGEMEEN > Techniek > zirconium balletjes

Is er iemand bekend met zirconium oxide
(precisie) balletjes (0.5 tot 2 mm)? Ik zou dit graag willen gebruiken in plaats van zand, want ik dacht dat misschien daardoor de porselein beter kan krimpen en scheuren kan voorkomen (bij grotere oppervlaktes).
Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen of ervaring met het stoken van zirconium oxide. Zouden de balletjes bv minder rond worden wanneer ik het stook tot ong 1300 graden?
Alvast bedankt

5 antwoorden

  • Mulliet is hier beter geschikt voor.

    http://www.ferroceramic.com/mullite_table.htm
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip, Lucien!
    beantwoord
  • Het scheuren bij grotere oppervlakken heeft niet zozeer te maken met het kunnen krimpen van deze platen als wel met de te snelle stook voorbij de kwartssprong.
    Het gebruik van een krimpplaat (setter) onder het porseleinen object is aan te bevelen.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Barsten ontstaan door de kwartssprong komt door de aanwezigheid van vrije kwarts. Kleisoorten die geen vrije kwarts hebben zoals bv. porselein hebben daar totaal geen last van. Ik werk met een kleisoort wat geen vrije kwarts heeft en kan biskwie stoken tot 1200°C in minder dan 2,5 uur. ( je leest het goed )
    Indien klei toch vrije kwarts zou bezitten kan Zirkoonoxide een gunstige invoed hebben op de kwartssprong, gezien op het ogenblik van uitzetten, gaat Zirkoonoxide krimpen. Zelfde effect zoals bij vuurvaste schalen en inductie kookplaten.
    beantwoord
  • Interessant om te lezen en heel leerzaam. Bedankt alle informatie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.